1. az alkotóról
- költő, író, drámaíró, esszéista
- nagy terjedelmű és teljes életművet
hagyott hátra
- fiatal korától kezdve elkötelezett
közéletiség jellemzi munkásságát, állást foglal társadalmi, politikai
kérdésekben.
- 1902-ben született Rácegrespusztán (Tolna
megye), apja juhászdinasztia leszármazottja, anyja varrni tanult, kitűnő
színjátszó képességekkel rendelkezett.
- Simontornya (elemi), Dombóvár, Bonyhád
gimnáziumi tanulmányainak színhelye
- szülei 1916-ban elváltak, édesanyjával
Budapestre költözött, kereskedelmi iskolába iratkozott
- mivel hamar kapcsolatba került a baloldali
diákmozgalommal, a hatalom számára nemkívánatos személlyé vált, s bár 1921-ben
beiratkozott az egyetem magyar-francia szakára, nem kezdte el
tanulmányait, emigrált (Bécs, Berlin, Luxemburg, Párizs), s
csak 1926-ban tért vissza.
- 1921-26 között Párizsban,
munkások között élt és dolgozott. Megismerte a francia avantgárd legjobbjait.
Írt, fordított. „Párizs tett emberré!... Nekem az volt az eszmélés,
aztán az eszmék kora… Onnan láttam meg végre való helyén s valóságos
helyzetében Magyarországot”
- visszatérése után biztosítótársaságnál
dolgozott, majd a Nemzeti Bank sajtóreferense lett, s végül csak az
írásaiból élt.
- 1939-ben feleségül vette
Kozmutza Flórát (József A. Flóra-verseinek ihletőjét).
- Füst Milán, költő- és írótárs levélben
hívta fel a Nyugat szerkesztőinek figyelmét a tehetséges Illyésre.
- Nagy Lajos írótársával
részt vett az 1934-es moszkvai írókongresszuson
- Német László, egyik
legjobb barátja, írótársa.
- A népi írók mozgalmának egyik
vezetője lesz első alkotói korszakában, 1945 előtt.
- 1945 után, második alkotói korszakában
rövid ideig országgyűlési képviselő a Nemzeti Parasztpárt színeiben. A
változások azonban tartózkodóvá teszik, nem ért egyet a diktatúra kiépítésével.
- Harmadik, s egyben utolsó korszakában
(1961-től) tulajdonképpen irodalmi életünk vezéralakjának tekintették,
szinte élő klasszikusnak. Különösen a határainkon túl élő magyarság sorsáért
hallatta a hangját (ez tabutémának számított akkoriban).
- több folyóiratnál is dolgozott
szerkesztőként, pl. Népszava, Dokumentum (Kassák lapja), Nyugat,
Magyar Csillag (a Nyugat utódjaként Illyés szerkeszti 1941-44
között), Válasz.
- Művei:
verses kötetek: pl. Nehéz föld (1928, Dőlt vitorla (1965), A költő
felel (1966), Különös testamentum
(1977), Táviratok (1981)
Híres versei: Egy mondat a
zsarnokságról, Koszorú (a nyelvről), Bartók
drámák: pl. Ozorai példa, Tűvé-tevők
(parasztkomédia), Fáklyaláng, Dózsa György, Különc, Tiszták
regények: pl. Puszták népe,
Petőfi – életrajzi esszé, Hunok Párizsban – regény, Beatrice apródjai – regény
egyéb kötetek: pl. Oroszország –
útirajz, Lélek és kenyér – tanulmányok, Ki a magyar – tanulmányok, Hetvenhét
magyar népmese, Hajszálgyökerek – esszék, útirajzok, interjúk
- számos kitüntetés birtokosa:
Kossuth-díj (1948, 1953, 1970), francia kormánykitüntetés, olasz irodalmi díj,
75. születésnapján a Magyar Népköztársaság Babérkoszorúval Ékesített
Zászlórendjét vehette át
- stílusa világos, pontos, logikus,
művei szerkezete jól áttekinthető
2. Puszták népe (1936)
a) keletkezési háttér
- párizsi tartózkodása idején határozta
el, hogy a puszta „egyszer majd bejárandó ősterület” lesz a számára.
Módszeresen készül a könyv megírására. „A szegénység, a tudatlanság, az
elnyomás nagyobbodott, vagy csak az én tekintetem lett élesebb? Egyre megy; a
látvány kiáltó volt, hazugság lett volna minden szavam, ha nem arról beszélek,
ami előttem van. Így fedeztem fel szülőföldemet, a Dunántúlt, a magyarság
dermesztő pusztulását…” „Úgy kell néznünk a nemzetet, amelyhez tartozunk,
mintha kívülről néznénk. Úgy kell magunkba tekintenünk, mintha idegen szemmel
tekintenénk.”
-„A
látvány kiáltó volt,hazugság lett volna minden szavam,ha nem arról beszélek,ami
előttem van.”
- hatott rá André Gide (zsid) 1927-ben megjelent Kongói utazás c. művei is, melyben a szerző feltárja a bennszülöttek mérhetetlen nyomorát.
- hatott rá André Gide (zsid) 1927-ben megjelent Kongói utazás c. művei is, melyben a szerző feltárja a bennszülöttek mérhetetlen nyomorát.
- a Válasz kezdte közölni 1934-ben, és a
Nyugat jelentette meg könyvként 1936-ban.
b) fogadtatása
- Babits számára – bár ő is azon a
vidéken nőtt fel – az újdonság erejével, izgalmával hatott a mű. Móricz viszont
hallgatott
- különben óriási volt a visszhangja.
Többször újra kiadták, több nyelvre lefordították.
c) műfaja
- több műfaj jellegzetességei keverednek
benne, ezek a szociográfia, a regény, az önéletírás (irodalmi
szociográfia). Németh G. Béla irodalomtörténész szerint leginkább vallomás jellegű
alkotás.
- az 1930-as években – az avantgárd
ellenhatásaként jött létre – Európa-szerte megnőtt az érdeklődés a valóság
tényei iránt. Ebből bontakozott ki az ún. tényirodalom vagy dokumentumirodalom,
ennek egyik megnyilvánulási formája a szépirodalom és tudomány határán
elhelyezkedő szociográfia: általában egy településnek, társadalmi
rétegnek stb. leírását adja.
-A vizsgálódás módszere tudományos, az
előadásmód a szépirodalom eszközeivel társul. A szociográfiai hitelesség a
fotóművészetben és filmművészetben is jelen van. Reprezentáns szociográfiai
sorozat a Magyarország felfedezése.
- az 1930-as években több
szociográfiai mű is megjelent Magyarországon, pl.:
Nagy Lajos: Kiskunhalom
Kovács Imre: Néma forradalom;
Kivándorlás
Darvas József: Egy parasztcsalád
története
Féja Géza: Viharsarok
Erdei Ferenc: Futóhomok
Veres Péter: Az alföld
parasztsága
Szabó Zoltán: A tardi helyzet;
Cifra nyomorúság
- ezek az alkotók az ún. népi
írók csoportjába tartoztak. Az 1930-as években a Nyugat második
nemzedéke két részre szakadt: a népiesek és urbánusok csoportjára.
A népiesek a Válasz c.
folyóirat köré tömörültek, a népi-nemzeti jelleg megőrzését, ápolását tartották
a legfontosabb feladatuknak. Szellemi elődeiknek Adyt, Móriczot, Szabó Dezsőt
tekintették. Törekvésük mozgalommá terebélyesedett, politikai célkitűzéseket is
megfogalmaztak. Arra törekedtek, hogy a földművelő lakosságról élő elnagyolt
képet árnyaltabbá, érthetőbbé tegyék a köztudat számára. A 30-as évekre forrott
ki Illyés írói világ, rájött hogy nemcsak író szerepét kell vállalnia, hanem a
petőfi-féle társadalmi-politikai harcot vívó alkotóét is.
Az urbánusok a
nagyvárosokhoz, a nagyvárosi emberekhez, modern életformához kötődtek, onnan
merítették témáikat. A Szép Szó köré tömörültek.
(A népies-urbánus vita napjainkig föl-föllobban a magyar irodalmi
életben.)pl.József Attila.
d) cím értelmezése
- a cím egy kultúrtörténeti toposz. Vö.:
Petőfi: A XIX. század költői: „Pusztában bujdosunk, mint hajdan/
Népével Mózes bujdosott.” Illyés viszont nem a megváltható,
hanem a megválthatatlan nép képét
tárja elénk.
- Petőfi szerint az alföld, a róna, a
puszta a szabadság birodalma, jelképe, az erkölcsösség, egyenesség példája,
Illyés megcáfolja ezt a valóságképet. Babits szerint: „Illyés
Gyula arra eszméltet, hogy a puszták népe, a magyarság egyharmada és
legmagyarabb harmada, a szabadság szimbolikus honának gyermeke, kivétel nélkül
cseléd, azaz szolga. Sőt majdnem rabszolga…”
e) szerkezete
- húsz fejezetből áll. Mindegyik a
pusztáról, a pusztai nép életéről szól, de más nézőpontból. A tartalomjegyzék
világosít fel az egyes részek tartalmáról, magukat a fejezeteket számok
választják el.
2.fejezet: Petőfi élmény-példaképként tekintett rá.”talán már ekkor eldőlt a ’36-ban megírt Petőfi könyv sorsa.”
3.f.:anyai nagyanyjáról ír a legszebben,neki köszönhet nagyon sok mindent-személyes rész-„anyai nagyanyám lángelme volt.”
8.f.:fegyelmezési szokásokról ír
12.f.: a pusztai lányok kiszolgáltatottsága-első éjszaka a földesúré
2.fejezet: Petőfi élmény-példaképként tekintett rá.”talán már ekkor eldőlt a ’36-ban megírt Petőfi könyv sorsa.”
3.f.:anyai nagyanyjáról ír a legszebben,neki köszönhet nagyon sok mindent-személyes rész-„anyai nagyanyám lángelme volt.”
8.f.:fegyelmezési szokásokról ír
12.f.: a pusztai lányok kiszolgáltatottsága-első éjszaka a földesúré
f) tematika
- kettős: a szerző a saját személyes
sorsán és saját családjának történetén kívül művészi általánosítással másokról
is szól: a puszták népéről: „Nemcsak azt mondom, ami velem történt, azt is,
ami velem történhetett volna, mert társaimmal megesett.” (11. fejezet)
g) az elbeszélői nézőpont
- a tematika kettősségéből következik a
nézőpont kettősége: egyszerre személyes és tárgyilagos, beleélő, átélő és
távolságtartó. E/1 és E/3.
-Az adat és tényleírások tárgyilagosak,
míg azok a történeti elemek, amelyet az elbeszélő is átélt, érzelmekkel
átszőttek.
f) hangneme
- szintén összetett: a szubjektív
és tárgyilagos hangnem egyaránt jellemző a műre. Az objektivitás
statisztikai adatoktól a beiktatott dokumentumokon keresztül a megfigyelések
pontos leírásáig terjed. Továbbá irónia és önirónia is társul
az előadásmódhoz.
h) a szövegben nincs
„cselekményszerűség”, tematikus felépítés rá a jellemző
-Egy népréteg lelkületét akarja bemutatni,ennek ábrázolása adja a mű statikusságát. Ezt erősíti a cselekmény hiánya. Állóképszerű a mű, de van egy folyamatos mozgás. A pusztai nép életének az állandó munka ad értelmet,s mindig ott lebeg a kiemelkedés lehetősége,ami egyfajta dinamizmus hatását kelti.
-Egy népréteg lelkületét akarja bemutatni,ennek ábrázolása adja a mű statikusságát. Ezt erősíti a cselekmény hiánya. Állóképszerű a mű, de van egy folyamatos mozgás. A pusztai nép életének az állandó munka ad értelmet,s mindig ott lebeg a kiemelkedés lehetősége,ami egyfajta dinamizmus hatását kelti.
-A mű alapja
az elbeszélői én családtörténete, ehhez kapcsolódik a sajátos időkezelés is. 3
korszak: nagyszülők, szülők (az író gyerekkora), elbeszélő felnőttkora
(szörnyűségre való ráeszmélés)
-Pusztai nép és társadalom
-A pusztai nép
társadalmi-kulturális értéktelenségének ellenére többször olvasható a műben,
hogy a földműves és cselédréteg közössége nincs teljesen híján az értékeknek
(pl. gyerekkor, hagyománykövetés, szertartásosság, lakodalmak)
-A befejezés
nyitott, Illyés csak sejteti a megoldást, azt azonban egyértelműen kifejezi,
hogy ez a helyzet tarthatatlan, így készteti gondolkodásra az olvasót. Ez a
nyomorúságos lét a feudalizmus továbbélését jelenti egy polgárosodni kívánó
országban.
-A kiválás
problematikus nemcsak a közösség, hanem az egyén szintjén is. Az egyéni
karrierépítés során elvész a kapcsolat a pusztai gyökerekkel. De ahhoz, hogy a
pusztai helyzet világos legyen, szükséges először eltávolodni, majd
visszatalálni ahhoz. Ezért hivatkozik az író többször is a Tékozló fiú
történetére. Az elbeszélő által megvalósított karrier ritka és nehéz, és az
egyéni kiválás a puszta egészére nem hatásos, nem ér el vele semmit, egy
általános társadalmi fordulat a szükséges.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése