Bevezetés:
·
Szerb
Antal: „Minden szál hozzá vezetett, és minden szál tőle vezet.”
·
A
magyar irodalom egyik legnagyobb költője Petőfi mellett.
·
1817-ben
született Nagyszalontán. Zárkózott, érzékeny személy volt, aki irodalmi
pályáját majdnem 30 évesen kezdte el, mikor a Kisfaludy Társaság pályázatára
írt Toldi című elbeszélő költeményével elismerést nyert.
·
A
népességet vette alapul, akár csak Petőfi, szoros barátság szövődött közöttük.
·
A
romantika, és romantikus illúziókat vesztő korszak határán alkotott,
költészetében mindkét korról szól.
·
Hatottak
rá: Berzsenyi, Kölcsey, Vörösmarty gondolati lírája.
·
Sajátos
nyelve volt, amely feltűnik műveiben. A magyar nyelv egyik legnagyobb mestere
volt.
·
1882-ben
hunyt el.
Tárgyalás:
·
A
Toldi mellett a balladák őrzik leginkább Arany érzelemvilágát, formai
gazdagságát, életszemléletét, költői hivatásérzetét.
·
A
magyar irodalomban a ballada műfaja összefonódott Arany János nevével. De mi is
az a ballada?
Ballada
fogalma:
·
A
romantikus ballada olyan epikus műfaj (és nem műforma, mint a középkori,
Villon-i balladák), amely a három műnem határán áll. „A ballada tragédia dalban
elbeszélve.” (Greguss Ágost)
·
Eredetileg
ősi népköltészeti műfaj. (pl.: Kőműves Kelemen)
·
A
műballada a romantika korában lett népszerű, mikor megnőtt az érdeklődés a népi
költészet iránt.
·
Drámai
feszültségű, tragikus történet, szaggatott menetű, sűrített cselekménye
párbeszédes, lírai elemekkel van elmesélve.
·
Balladai
homály jellemzi, lélektani szálakkal van teleszőve.
·
Arany
a székely és a skót balladákat tekintette alapul.
·
A
magyar műballadát Arany emeli világszínvonalra.
Csoportosítása:
1. Történelmi témájúak: Az 1850-es éves kiábrándultságában íródtak,
a ’48-as szabadságharc bukása után. nem nyugodott bele ebbe a helyzetbe, erre a
célra írta ezeket a balladákat. A nemzeti öntudatot, az erkölcsök erejét, a
jövőbe vetett hitet írja beléjük. A nemzeti múlt nehéz időszakaiból veszi a
témákat, jelentésük allegorikusan a jelenhez szól. A nép és zsarnokság
viszonya, az elnyomás, nemzeti öntudat a téma. Pl.: Walesi bárdok, Szondi két
apródja
2. Lélektani balladák: Egyedi jellemetek, sorsokat mutatna
be. Fontos a lélektani indokoltság. Bűn és bűnhődés motívuma sokszor feltűnik.
A hős hogyan kerül az őrület állapotába a bűntudata miatt, a lelki súlyok
alatti összeroppanás folyamatát írja le. Arany szerint a bűn magában hordozza a
bűnhődést is. A pszichológiai pontossággal írja le. (Ágnes asszony, Tengeri
hántás)
Szerkezetük
szerint:
1. Egyszólamú: Az események időrendben(lineárisan),
egy cselekményszálon bontakoznak ki.
2. Többszólamú/párhuzamos: Különböző, de egyidejű
cselekményszálak fonódnak egymásba. (Szondi két apródja)
3. Körkörös: A mű elején feltűnő motívum visszatért,
jelentése módosul, de körkörösséget fejez ki. (Ágnes asszony)
4. Kihagyásos: a költő a mű eseményeiből csupán
részleteket villant fel és hagyja, hogy az olvasó fantáziája egészítse ki a
cselekményt. Ez a technika alkalmas a balladai homály megteremtésére, amely
megalapozza a művekre jellemző borzongató hangulatot és előkészíti a tragédiát.
Mivel a
ballada történetet mesél el (románcos/víg, vagy tragikus történetet) ezért,
önkifejezésre alkalmatlan. Arany János viszont zseniális módon tudott úgy témát
választani, hogy a ballada epikuma mögött kifejezze a lírikus mondanivalót. 1851
őszén Nagykőrösi református egyház tanárának hívják. Vonakodva fogadja el,
hiszen nincs tanári diplomája, de végül kitűnő latin-magyar szakos tanár lesz.
Egy évtizedig marad itt. Itt kezdett balladákat írni. Ragaszkodott a valódi
népballadák azon sajátosságához, hogy néhány körülményt homályba borít. Ennek a
homályosságnak, népies ihletésnek, és lélektanilag rendkívülien megírt
balladára tökéletes példa az:
Ágnes asszony
·
Téma:
lélektani, népies jellegű.
·
Alapja:
Gesztén egy parasztasszonyt látott, aki egész nap a leplét mosta. +
Nagyszalontai népballada egy gyilkos asszonyról.
·
Forma:
egyszólamú, körkörösen felépített (évszakok váltakozása)
·
Ágnes
asszony egyéni tragédiáját mutatja be: Hogyan őrül bele a szeretőjével
véghezvitt gyilkosságba.
·
Fő
téma: Bűn és bűnhődés
·
3
egységre osztható:
-1. Patak partja: első 4 strófa. balladai homály fedi. csak utalásokból
derül ki a bűntett (véres lepel, a férj eltűnt)
-2.:Börtön, bíróság: Itt az események az
asszony lelkében zajlanak le.
Hiteles lélekrajzot kapunk
arról, Ágnes hogy próbál nem-megőrülni. Rémlátomásai utal a félelmére az őrülettől.
Rögeszmés feladata: lepelmosás.
A bűnösség vezeti az őrületbe. (Walesi bárdok, Tetemre hívás)
-3.: Visszatérés a patakpartra. Az asszony valós büntetést nem a
törvénytől kap, hanem az őrület az. Az elbeszélő részvétet, szánalmat érez a nő
iránt. („Eredj haza szegény asszony!”) Az idő múlását néhány motívum jelzi (ősz
haj, rongyossá mosott lepel)
·
Egy
másik értelmezési szerint Ágnes
a bűnbe esett ember jelképe.
Isten megmenti azzal, hogy őrületet bocsát rá, mert ezáltal még életében lehetősége nyílik a
vezeklésre, elkerülve az örök kárhozatot.
·
Refrén
szerepe: („Oh irgalom atyja, ne hagyj el!) Mondhatja Ágnes, vagy az elbeszélő
csodálkozva a bűn fölött, vagy a 2. egységben a bírák is.
A népi témák
mellett Nagykőrösön a történelmi témájú balladák is fontos szerepet játszanak.
Belőlük megtudhatjuk Arany hogyan viszonyul a hazához, mit javasol a legyőzött
népnek.
Szondi két apródja
·
1856-ban
keletkezett.
·
Többszólamú
– az idősíkok váltakoznak.
·
Téma:
A hősi tetteket és tragikus elbukást követő napokban milyen erkölcsileg
követhető magatartási-lehetőségei vannak a túlélőknek. (Itt: Szondi sikertelen
harca Drégely várán, 1552, valóságban ’49-es bukás)
·
Szondi
György hősi alakját felváltja a két apród szerepe, mert ebben a balladában ők a
hősök.
·
„A
hűség és hősiesség balladája.”
·
Az
első 2 strófa helyzetjelölő. 3 jelképes helyszín: bérc, hegyorom, völgy
·
Szondi
sírjánál térdepel a két apród. Ezzel ellentétes a törökök völgyben zajló
ünneplése.
·
Szerkezete
párbeszédekből áll, Ali követei, és az apródok között. A török vezér saját
diadalát énekeltetné velük (Walesi bárdok), de az apródok meg se hallják.
·
Két
különböző értékrend jelenik meg, egymással valójában nem is beszélnek, tehát
két monológból áll a mű.
·
Az
apródok históriás ének stílusában beszélnek a múltról. Daluk fokozódik a
tárgyiasságtól a szenvedélyes pátoszig. A stilisztikai eszközök is mutatják
(pl. ismétlés, felkiáltások, azonos alakú szavak „hulla a hulla)
·
A
törökök a jelenről szólnak, hazaárulásra csábítják őket. A fenyegetéseik után,
érveikből kifogyva ők is elismerik Szondi hősiességét („Ruszten maga volt Ő”).
Ez az apródok erkölcsi győzelme.
·
A
börtönnel fenyegetett két apród kiáll az igazuk mellett, és még megátkozzák
Szondi gyilkosait. Ezzel az erkölcsi kiállással ér véget a mű.
Walesi
bárdok
·
Forma:
Skót balladaforma (mint a Szózat)
Egyszólamú, lineáris
·
Ötvözi
a nemzeti eszmét a lélektannal.
·
Edward,
angol király tartományába tett látogatása fordul véres gyilkolásba az ötszáz vértanú
halálával.
·
Allegorikus
jelentéssel bír: Edward király – Ferenc József ; walesi bárdok – magyar költők
·
Az
igazságot kimondani nem félő bárdok a nemzeti erkölcsre utalnak, Edward király
elméje elborulásával a végén, elnyeri méltó büntetését. („Fülembe zúgja átkait
a walesi lakoma”)
Őszikék
Mindenféle allegorikus szándék nélkül
íródtak, történelmi és politikai célzat nélkül.
Uralkodóvá válik a morális-lélektani
jelleg.
A történelmi balladák hőseinek bukása
igazából győzelem volt, egy eszme fölmagasztolása. Itt az ok a végzet, a
kényszerűség, a reménytelenség.
Témájuk népi eredetű, de nélkülöz
minden naivságot. Nem azokat a szenvedélyeket, örömöket mutatják be, amelyet a
romantika népiessége kedvelt (pl. Petőfi is), hanem az ellentétek közt hánykódó
lélek, látomások, rögeszmék képeit.
Ezeket még a népi témák ürügyén
fejezi ki, de már egy modern kor emberére jellemző
Tengeri hántás
·
Téma:
népi
·
A
falu szokástörvényeit megszegő szerelmespár (Tuba Ferkó, Dalos Eszti) büntetése
halál, öngyilkossággal tetőzött téboly.
(nevük: ionikus amirone)
·
Polifon/többszólamú
ballada.
·
Szerkezete:
többrétegű szöveg:
Az
első és utolsó strófa kerettörténetének elbeszélésébe egy másik kapcsolódik,
amelyet az egyik kukoricafosztó mesél el.
A
strófák utolsó előtti soraiban a gondolatjel megszíktja a történetmondást.
Ezzel
kiszól a jelenbe, látszólag a körülötte ülő fosztóknak, igazából az olvasóknak.
Híd-avatás
·
A modern
nagyvárosi élet figurái, tipikus alakjai jelennek meg benne.
·
Keretes történet: egy fiatal férfi veszített a
kártyán, emiatt éjfél felé az újonnan felavatott Margit hídra megy.
·
Éjfél és egy óra között egy látomássorozat
játszódik le előtte, ennek örvénye magával ragadja (sejteti az elbeszélő, hogy
öngyilkos lett). Egy óra után ismét üres a híd...
·
A látomássorozat egy régi babonára épül.
Eszerint, ha új hidat avatnak fel, a hajdani öngyilkosok újra a vízbe vetik
magukat róla, így avatják fel a maguk módján ők is az új hidat.
·
Ez a "híd-avatás", a babonás
látomássorozat alkalom arra, hogy a nagyvárosi élet tipikus, tragikus alakjait
idézze meg a költő (pl. a galamb pár, akik az életben nem lehettek egymáséi; a
hitelező, akit tönkretettek az adósai; a nagyvárosi unatkozó nő, aki csak a
külsőségekkel törődik; a magát Napóleonnak képzelő őrült; a verés elől
elmenekült tanonc stb.)
Vörös Rébék
·
Ennek
a témája is egy babonás elemekkel tűzdelt falusi sztori, irreális látomásokkal.
·
Az
alakváltó Rébék (Rebeka változata) egyszer varjú, egyszer vén boszorkányként
jelenik meg. Házasságtörésre csábítja „Sinkóék cifra lányát, Terát.” Az asszony
hűtlensége kettős gyilkosságra kergeti a férjét, akit végül felakasztanak.
·
Refrén:
„Hess, madár!” – a gonosz elűzésére mondja.
·
Az
utolsó strófában jelenné válik a múlttal kezdődő elbeszélés. Így a
végkicsengése az, hogy a Gonoszt nem lehet elpusztítani, a védekezés ellene
reménytelen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése