Örkény
·
Az
1945 utáni magyar irodalom talán legtöbb külföldi elismerést kapott alakja.
·
1912.
április 5.-én született Budapesten, módos, zsidó származású, katolizált polgári
családban.
·
A
gimnázium elvégzése után gyógyszerészi és vegyészdiplomát szerzett, 41-ben
megjelent első novelláskötete, Tengertánc
címmel.
·
1942-ben
munkaszolgálatra hívták be, és a 2. magyar hadsereggel a Doni harctérre vonult.
Túlélte az összeomlást, és hadi fogolytáborba került. Csak 43-ban térhetett
vissza Magyarországra.
·
Örkény
nem válhatott fiatalon sikeresé. Magát sem tartotta korán érő írónak: „Nekem idő kellett, meg élmények, hogy
valamennyire megokosodjak.”
·
56-ig
publicistaként, dramaturgként dolgozott. Ezután szilenciumra ítélték a
forradalomban való részvétel miatt, csak 62-ben publikálhatott újra.
·
60-as
években a drámáké a főszerep. Átírta a Macskajátékot is színdarabra, a Pisti a
vérzivatarban-t is ekkor írta, Vérrokonok, Rózsakiáltás.
·
Párizsban
elnyerte a Fekete Humor Nagydíját, és 73-ban Kossuth díjat is kapott.
·
1979-ben
halt meg.
Tóték
·
A
Tóték eredeti változata kisregényben íródott, 64-ben, a szilencium idején,
amelyet a teljes szabadság időszakának nevezett. Tudta, úgysem jelenhet meg,
így hát azt írt, amit akart.
·
A
tilalom után „felkérésre két hét alatt
színpadra írtam.” Így született meg a dráma, 67-ben: tragikomédia két
részben. A Thália színházban volt az ősbemutatója. Sem a szerző, sem a rendező
nem bízott a sikerében, csak a stúdió színházban merték előadni, de nagy sikert
aratott. Külföldön is játszották.
·
A
filmváltozatban is Latinovics, a színészkirály játssza az őrnagyot, Fábry
Zoltán a rendező, Isten hozta őrnagy úr
címmel.
Abszurd és Groteszk
·
A két esztétikai minőség kölcsönösen
áthatja egymást, viszonyuk azonban nehezen értelmezhető, a szakirodalomban sem
pontosan tisztázott. A köznyelv általában szinonímként kezeli, még Örkény sem
használja következetesen a két fogalmat.
·
A
fő különbség, hogy az abszurd, mint látásmód nem más, mint képtelen, valótlan,
egymásnak ellentmondó elemek nyilvánvaló, magyarázatra nem szorulóan való
kezelése. Az abszurd ábrázolásmód alapélménye a lét totális értelmetlensége.
·
A groteszk (eredete: grotta /barlang) ezzel
szemben a komikum azon fajtája, amelyben a szélsőséges, össze nem illő elemek
társítása okozza a képzavart. Ellentétes
pólusokat emel ki, felnagyítja őket, amivel feszültséget kelt. A mű világa
zárt, benne minden lehetséges: reális & irreális, látszat & valóság
egymással együtt van. Komikum és tragikum. Alapja az elidegenedettség, ebből
szorongás, félelem keletkezik. Kibillent bennünket a szemléletünkből. A
világban mindig van valami torz, amely annyira hátborzongató, hogy már nem
komolyan vehető, hanem nevetséges, de a nevetés nem fölényérzetből, hanem a
fenyegetettség érzetéből táplálkozik. A groteszk megkérdőjelez mindnet a
világon, de választ nem ad, éppen ezért nem tud az olvasó nélkül működni.
Örkény és a groteszk
·
Örkény
legsajátosabb írói vonása.
·
Örkény a későbbi Egypercesek címmel
összegyűjtött rövid történetei kapcsán is megfogalmazza saját groteszk-felfogását.
Értelmezésében a groteszk a hétköznapi nézőpont megváltoztatása, mely révén a világ jelenségei, az emberi
magatartásformák új arcukat mutatják, egyszerre láttatva ily
módon a dolgok színét és fonákját (pl.
Arról, hogy mi a groteszk c.
írása).
A Tótékban
·
A
háborút, mint sorsdöntő élményét legteljesebben a Tótékban tutda visszaadni.
Látszatra nem is a háború a fú téma. Nem is a fronton, hanem egy történelmileg
hiteles alaphelyzetben, a Mátrában, egy kis faluban játszódik a II. világháború
idején. A harcképesek, így Tóték fia, Gyula, és az eredeti postás is a fronton
küzdenek. A hátország van a középpontban.
·
A
balsors egyik történelmi csomópontja a második vh. Ennek csupán egy parányi
epizódja adja a Tóték témáját, néhány ember sorsában mégis a nagy egész
mutatkozik meg.
·
A
drámai szituáció: A csendes faluba, ahol Tót Lajos tűzoltóparancsnok
feleségével, Mariskával, és lányukkal, Ágikával él, megérkezik az őrnagy, aki
fiuk pihenésre vágyó felettese. Tóték érthetően mindnet megtesznek, hogy az
őrnagy jól érezze magát, mert ettől azt remélik, hogy ő a frontra visszatérve
majd segít fiuknak.
·
Az
a kettősség, hogy az olvasó már a dráma elejétől fogva tudja, hogy Tóték fia
halott, és hogy a család minderről mit sem sejt, ez a művet a kezdettől fogva
abszurd atmoszférába helyezi. Az olvasó látja, hogy a család törekvés
hiábavaló. Annak ellenére, hogy saját realitásuk ellenére mindent megtesznek az
őrnagynak, a célt sosem fogják elérni.
·
A
groteszk tehát abból fakad, hogy az író a szubjektív és objektív valóságot, az
abszurdot és realitást oly mértékben közelíti egymáshoz, hogy azok szinte
egybeolvadnak, s emiatt vélik abszurddá az amúgy normálisnak tűnő valóság. A
másik vonása abban rejlik, hogy az egészséges, normális emberek kénytelenek az
őrnagy háborúban eltorzult, beteg lelkületéhez idomulni, amely egyben a háború
embertelenségét és lehetetlenségét hivatott felidézni.
A konfliktus
·
A
mű középpontjában Tót és az őrnagy viszony áll. Tót általános tiszteletnek
örved a faluban, még inkább a családjában: felesége rajong érte, lánya felnéz
rá.
·
Az
őrnagy érkezése fölülírja Tót addigi életét, mindennapjait és pozícióját.
Minden azonban nem sikerülhetett volnam ha Tót nem helyezi fia érdekeit
sajátjai elé, és ez nem söztönzi arra, hogy a legvégső pontig képes legyen
tűrni a megalázást. A zsarnokság előretörésének utolsó foka, mikor Tót a saját
akaratáról mond le, az őrnagy miatt.
·
A közösség (Ágika, Mariska) az
őrnagyot fogadja el hatalomként, neki rendeli alá magát.
·
Tót a beletörődéssel
kiprovokálja magának, hogy megalázzák.
·
Az őrnagy rákényszeríti a
családot, hogy vele együtt virrasszanak, és közben a látszatcselekvést folytassák: dobozolás (szimbolikus értelmet kap a
műben.)
·
Az egyre abszurdabb
helyzetekben mindinkább megalázza Tótot az őrnagy (fejébe kell húznia a sapkáját,
zseblámpát kell a szájába vennie, tilos aludnia, lelkesen kell dobozolnia
stb.)
·
Különféle érthetetlen vádakkal
illeti őt az őrnagy, pl. állítólag szőr nagynak gúnyolta az őrnagyot.
Végkifejlett:
·
Örkény szerint
az ember egyetlen kiútja a tett. Hiszen a cselekvés életmentő voltában. A
végletekig megalázott Tót gyilkossága objektíve „felesleges és esztelen”, de
Örkény szerint ennek a helyzetnek a groteszk jellege éppen abban rejlik, hogy
„cselekedni kell akkor is, ha a cselekvés már értelmetlen és céltalan”. Tót
szemszögéből az őrnagy megölése racionális. Így válik Tót a mű végre „abszurd
hőssé”, aki a konfliktust az ellenfél megsemmisítésével oldja fel.
·
A legvégén tót
visszaveszi a szerepét a családban.
Szereplők jellemzői
·
A szereplők naiv, méltóságukat
vesztett emberek, akiket a háború kisemmizett, kiszolgáltatottak.
·
A Tót családon belül a
kiszolgáltatottság három embertípusa bontakozik ki:
Mariska: az anyagi szeretetet képviseli, a maga primitív módján mindig
Gyulára gondol, s mindig rá hivatkozik, mikor nem férjének, hanem az őrnagynak
ad igazat.
Ágika: a túlbuzgó kislány, aki „szerelmes” lesz a diktátorba, és saját
érvényesülésének lehetőségét látja benne.
Tót Lajos: a maga egyszerűségében a lázadó, családja elnyomja, teljesen
idegen tőle a diktatúra kényszere, mégis idomulnia kell hozzá.
Cipriani: az elmeorvos teljesen normálisnak találja Tótot, ezzel Örkény az
egész társadalomról kimondja, hogy elmezavaros.
Az őrnagy eredendően nem egy hatalommal rendelkező ember, a háború tanította
meg erre a viselkedésformára. Emellett megvan benne az uralkodásra való hajlam,
mely nagyfokú korlátoltsággal és önhittséggel párosul, s mindezzel
alacsonyságából fakadó kisebbségi érzését igyekszik kompenzálni. Deformált
személy, aki a fronton megváltozott, innen ered a zsarnoksága
A postás: Ő is őrült, az őrnagy párja, Eltépi a leveleket, ezzel
ő is uralkodik. A művet narrálja is.
Groteszk
·
A Tótékban az abszurditás az élet
valóságos helyzeteiben jelentkezik, ettől groteszk.
·
A valószerűséget dokumentumok is erősítik (pl. levelek
Gyulától).
·
A regény konkrét időben és térben
játszódik, a drámaváltozat elvontabb, általános érvényű.
·
A dráma egy mellékszereplő
által válik groteszkké, abszurddá.
·
Nyilvánvalóvá válik, hogy Tóték erőfeszítése hiábavaló.
·
Az őrnagy groteszk figura –
egyszerre nevetséges és félelmetes. Tettei és a Tótékra
kényszerített viselkedés komikusnak hatnak.
·
Az általa képviselt hatalom
mögött a háború, az elnyomás áll.
·
„Én Tóttal
érzek, de az őrnagy is én vagyok.”
·
„Úgy gondolom,
a groteszk tulajdonképpen a 20. század válasza a 19. századra és az azt
megelőző időkre.” Az örkényi groteszk forrása és céltáblája is a magyar
társadalom.
·
A háborús idők
modellje. Tágabb értelemben: A kiszolgáltatottság, Közép-Kelet-Európa népére
vonatkozik, akik demokrácia nélkül élnek.
·
a fasizmus és kisember
viszonyát is szemléltetheti a történet: eredetileg józan gondolkodású
emberek is vakon kiszolgálják a hatalmat, az ember nem képes saját történelmi
korát megítélni.
·
kommunizmusra is utalhat: az őrnagy a dobozolást, mint társadalmi programot képzeli
el.
·
Tót és az őrnagy nem kizárják,
hanem feltételezik egymást”- bárki kerülhet hasonló
helyzetbe a hétköznapi életben, pl. munkahelyen.
·
Örkény ezzel a példázattal
tükröt mutat a történelemnek, a háborúban átélt személyes tapasztalatai által.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése