Bevezetés
·
Weöres
Sándor a magyar líratörténet egyik legnagyobb alakja. Költő, műfordító,
drámaíró.
·
A
Nyugat 3. nemzedékének tagja. 4 nyelven beszélt.
·
Nyelvteremtő
géniusz. 7 évszázad magyar költészetének összegzője, betetézője.
·
Életműve
példa nélkül terjedelmes, világképe rendkívül komplex és szerteágazó.
·
Minden
hangnemben, versformában kiemelkedő magas színvonalon alkot.
·
A
magyar költők közül ő esélyes volt a Nobel-díjra. A teljes világot költői
tárggyá alakította, nem volt hajlandó költészetével politizálni.
·
1913-ban
született, Szombathelyen. Csöngén töltötte gyerekkorát, Pápán tanult
gimnáziumban.
·
Sopronban
érettségizik, ekkor már országos lapok közlik verseit.
·
Károlyi
Amy lesz a felesége.
·
A
pécsi egyetemen tanul, nagy hatással volt rá Fülöp Lajos filozófiai , művtöris
előadásai. Itt ismeri meg Várkonyi Nándort is,a kivel életre szóló kapcsolat
alakul ki. Itt keletkeznek az első mítoszversei. Elmélyítették érdeklődését, a
nem európai költészetek iránt.
·
Baumgarten-díjat
kap, ezután pesten él. ’89-ben halt meg,
Gyermeki
játékosság, könnyedség, szürrealista képzettársítások, és abszurd képek,
primitív, naiv népköltészet, mély filozofikusság jellemzi költészetét. A
zeneiséggel nagyon tud bánni (Rongyszőnyeg).
Psyché
·
Weöres
Sándor utolsó pályaszakaszának egyik legkiemelkedőbb alkotása minden bizonnyal
az 1972-ben megjelent Psyché. A téma a következő években még további
részletekkel egészült ki, így teljes egészében ’75-ben volt olvasható.
·
Az
író maga szól a keletkezéséről a Népszabadságban: Már 20 éves kora óta, majd 40
éven át sokat foglalkoztatták a 1700-1800-as évek poétái: Csokonai, Kazinczy,
Berzsenyi, és a kevésbé ismertek is: Tóth László. Ezek mellett a női írók sem
kerülték el figyelmét: Dukai Takács Judit, Újfalvi Krisztina, Molnár Borbála.
Ezen poéták és „poétriák” hatására született meg Weöresben ahogy ő írja: „egy
idegen, könnyűvérű, szép hajdani hölgy, Psyché:”
·
Előzménye
volt, a „Három veréb hat szemmel” című szöveggyűjteményének írása, amely csak
77-ben jön ki, de évekkel azelőtt foglalkozott a témával. Itt ismeri fel, hogy
hiányzik valami a magyar irodalomtörténetből Csokonai, Berzsenyi, és Vörösmarty
között.
·
Alapja
Teiresias mítosza, akinek megadatott, hogy 7 évre nővé változzon. A nőiesség
minden férfiban megvan. A 2 nem között nemcsak szembenállás van, hanem
azonosság is. A gyönyörű női testben férfias tulajdonságok is vannak. (pl.:
Akaraterő, szívósság) Ezt Psyché is megemlíti: „Ellentét vala női testem, s
férfiú lelkem: kívül édes lágy puhaság, de belül szikla görcsökben feszülő
nehéz érc, óriás műhely, verítékben ázó, szomjas örök tűz.”
Műfaj:
·
Nagyon
összetett. Verses és prózai jellege is van. Vannak benne gyermekversek, dalok,
epigrammák, episztola, ecloga, románc, ódák. Psyché kalandja Wesselényivel pl.
anektoda. Az Ungvárnémeti Tóth Lászlóra való emlékezés pedig memoár. A műfaji
sokszínűsége mellett, egy gondosan megszerkesztett, szervesen felépülő történet
is, így verses regénynek is tekinthetjük.
·
Életmű-imitáció
is. (poétikai, verstani, stílus imitáció) A műben megtalálható stílusok:
klasszicizmus, rokokó, szentimentalizmus, biedermeier. Visszafelé kanonizálja a
feminine irodalmat.
·
Montázstechnikával
megszerkesztett életrajzi regény, amely utalásával és utánzásával sok műfaj és
szöveg típust magába olvaszt.
A megidézés
változatai
·
A
történek főszereplője, Lónyai Erzsébet, egy kitalált költőnő, felvilágosult
cigány-grófnő, gazdag nemesi felmenőkkel rendelkezik. Címet viselő apa, és
szegény sorból származó anya gyermekeként látta meg a napvilágot 1795-ben.
Másik keresztnevén: Psyché, megszületésétől kezdődően mesebeli ellentétekkel
tarkított és végletekben gazdag életutat jár be.
·
13-14
évesek írta első verseit.
·
Egyszer
a miskolci cigánysoron tengődik, másszor a felsőbb elit, arisztokrácia
palotáiban él, ahol kedvére veti bele magát korán felébredt érzéki vágyaitól
fűtve szemérmetlen kalandokba. Romantikus együttlétek és szakítások után Maximilian
Zedlic, sziléziai báró felesége lesz. Psyché ekkor már termékeny költőnő, aki
mozgalmas élete során kapcsolatba kerül a kor több nagy költőjével, írójával.
Németországi utazása során találkozik Goethével, Hördelinnel, Beethovennel is.
Itthon Kazinczy fogadja kegyeibe, és a gyermek költőnőnek kezébe lantot ad, és
feltárja előtte könyvtára kincseit.
·
Az
1820-as reformmozgalmával kisebb pénztámogatásoktól eltekintve nem veszi ki a
részét. Lírájába a hazafias buzgóság nem ivódik bele, megmarad a lélek titkos
tájainál és a hétköznapoknál. Hűvösségét a kor történéseivel szemben Toldy
Ferenc rója fel neki, amire azt válaszolja: „… hazámat, mint természetes leget
érzek, s róla hallgatok.”
·
Az
időközben idősödő férje egyre jobban féltékenykedik, fél, hogy felesége
megcsalja. Psyché végül 1831-ben, kocsi balesetben hal meg.
·
A
görög mitológiában anyja Aphrodité, apja Árész. A lélek ősmodellje,
archetipusa. Ennek látszólag ellentmond, hogy Psyché maga a testiség.
·
Ámor
szerelmeként ismert, a mitológiai történekben a szerelemhez kapcsolódik, ahol a
lélek a testi vágy és öröm által nyilvánul meg.
·
Weöres
Psychéje magába a szerelembe szerelmes. A mitológia szerint az ember őse,
Hermaphroditus, (Hermész+Aphrodité) férfira és nőre szakadt, és azóta a két fél
egymást keresi, hogy újra egymáséi lehessenek.
·
Alakját
és életművét Weöres alkotja meg, fikció. Mégis néha képesek vagyunk elhinni,
köszönhetően az író zsenialitásának, hogy az asszony különös, kalandos élete
igaz.
·
Posztmodernnek
tekinthető, mert elmossa a valóság és fikció határát, és álirodalmi tradíciót
teremt.
·
20.
századi férfiként egy nem létező asszonyköltő 19. századi verseit „találja
meg”. Ez a teremtett életmű illeszkedik egy létező költő, Ungvárnémeti Tóth
László műveihez.
·
Weöres
páratlan precizitással, és nyelvi virtuozitással állítja elénk a19. század
elejét. Kitalált irodalomtörténeti hagyományt, és személyt teremt. Tökéletesen
veszi magára a kor nyelvi kifejezésmódját és szókincsét. Az olvasó a
főszereplővel együtt ismeri meg a bécsi udvar előkelő és az európai kultúra
kifinomult világát, a diáktanyát, és a cigányputrikat.
·
Weörest,
az általa nagyra becsült Csokonaihoz hasonlóan alakváltó költőnek tartották.
Minden hangnemben és formában kiemelkedően alkotott, a sokszínűségében benne
rejlik az antik időmértékes verselés mellett a „primitívebb ritmikák”
elsajátítása. A Psyché a szereplíra nagy darabja. Szívesen bújik különböző
korok költőinek szerepébe. És itt nem csak egy kort vett magára, hanem másik
nemet is.
·
Weöres
gondosságát igazolja, hogy a versek pontosan követik az életrajzi változást,
miközben Psyché életútján vándorol, kislányból érett nővé, majd idősödő
asszonnyá érik. Máshol a kor iparosodásának képeit láthatjuk („Nyúlánk atzél
elvelátorok”, stb.)
·
A
műfaji és formai változatosság mellett még a szerzőség is többrétű: Psyché
életművébe beleolvad Ungárnémeti Tóth László műveinek nagy része, szerzőtárssá
válik Nagy Péter(levélben keresi fel Psychét, és Kisfaludy Sándor felől
tudakozódik) és Csemus Mariann (reformkori színésznőként fohászkodik hozzá) is.
Költői
Szerep
·
Az
ismert korabeli költőkhöz képest egészen más az a poéta-szerepvállalás, amely
Psyché karakterét jellemzi. Ez Weöres részéről már nem imitáció, hanem kreáció,
egy életmód/életlehetőség megteremtése. Megálmodása annak milyen lett volna egy
késő rokokó és biedermeier irodalom egy olyan Magyarországon, ahol a poétákra
nem a társadalom és a nemzet súlyos gondjainak vállalása, közösségmozgató
megfogalmazás hárul. Nem kell „lángoszlopként gondolkodniuk, hanem a mindennapi
öröm és bánat versbevitele lehetséges.
·
Ez
az utópista elképzelés egy adott korban lehetetlennek tűnik, Weöres idejében
azonban megvalósítható volt. Ebben hasonlítanak egymásra, Psyché és Weöres
(igaz hogy ő maga Psyché). Az író költészetében az általános és elvont humanisztikus
eszme a legfőbb érték. Szerinte a költőnek nem kell a világ dolgaiba
beleszólnia. A megértés, szemlélődés a magatartása.
Befejezés
·
Weöres
felfogása rendkívül összetett volt, ezzel is magyarázható, hogy majdnem minden
stílusban, szemléletmódban rendkívülit alkotott.
·
Az
univerzális gondolkodás, keleti filozófiák ösztökélték.
·
A
töredezett világ egységének újjáteremtését akarta, a személyiség határait
kereste, és a létezés univerzumával, a teljességgel való egyesülést kereste.
·
Mondanivalóját
olyan formában, olyan zeneiséggel tudta papírra vetni, ahogy senki más.
Rendkívüli tehetsége volt a zeneiséghez, Kodály Zoltán több versét is
megzenésítette.
·
A
magyar irodalom egyik legnagyobb zsenije volt, Kosztolányi Dezső Arthur
Rimbaud-hoz hasonlította.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése