Babits Mihály:
-A gondolati líra terén rendkívüli
újító széles körű érdeklődése és tudása a századforduló egyik legnagyobbjává
tette. Lírája mellett irodalomtörténeti, kritikai tanulmányai a
legjelentősebbek. Ő volt egyik legkiválóbb műfordítónk, regényeket, drámákat is
írt.
- született: 1883-Szekszárd
- Édesanyjától, Kelemen Aurórától származott irodalmi szeretete, műveltsége (sokat olvasott neki, könyv nélkül tudta az Anyegint, Toldit)
- A pesti bölcsészkar magyar-latin szakára járt, és filozófiát is hallgatott. Egyetemi tanulmányai után Fogarasra kellett mennie, kinevezték tanárnak. De itt nem volt boldog, a „világ végére” kellett utazni, viszont mint író, nagyon termékeny időszaka volt.
- Itt ismerte meg Bergson filozófiáját, ettől szellemi élete nagyon élénk lett.
- Gondolkodására jelentős hatást gyakorolt Kant erkölcsbölcselete, valamint Nietzsche, Schopenhauer és Bergson életfilozófiája, William James tudatfolyam-elmélete, illetve Freud lélektana is. Babits költészetét a jelenségek lényegét firtató kíváncsiság jellemzi, amely olyan bölcseleti problémákat vet fel, mint az ember (szubjektum) és a világ (objektum) viszonya, a megismerés és kifejezhetőség lehetőségei, vagy az európai műveltséghagyomány újraértelmezése.
- Először a Holnap c antalógia közölte verseit, majd a Nyugat felkarolta, Ady mellett a Nyugat első nemzedékének vezetője lett, nem szerette azonban a nyilvánosságot. Örökké az Arany János-i „métely” gyötörte.
- Nem tartozott a messianisztikus váteszek típusába, rettegett, hogy nem elég tehetséges.
-A Sziget és tenger c. kötetéig is sokat változott lírája, első verseskötete a „Levelek Iris koszorújából-ban” (1909), noha Babits egyszerre volt hagyományőrző és újító (rendkívüli bravúrral kezelte az antik strófahasználatot és a modern verselést is), tehát nagyot alkotott, mégis kételyek borították el személyiségét, ahogyan Lírikus epilógiában is olvashatjuk. A Herceg, háhta megjön a tél is! kötet filozofikus, bölcseleti költeményeket tartalmaz (Esti kérdés,Az őszi tücsökhöz), s a Recitativ (Húsvét előtt) illetve a Nyugtalanság völgye (Fortissimo) költeményei az erkölcsi kiállás versei, s még a háború alatti szörnyűségek ellen tiltakoznak. Babits a háború elejétől ellenezte a vérontást.
- Így, a háború végével jutunk el egy új, megváltozott poétikai magatartáshoz, az elzárkózás magatartásához, mely motívum a Sziget és tenger c. kötetben jelenik meg először.
Sziget és tenger, változó magatartás forma
- született: 1883-Szekszárd
- Édesanyjától, Kelemen Aurórától származott irodalmi szeretete, műveltsége (sokat olvasott neki, könyv nélkül tudta az Anyegint, Toldit)
- A pesti bölcsészkar magyar-latin szakára járt, és filozófiát is hallgatott. Egyetemi tanulmányai után Fogarasra kellett mennie, kinevezték tanárnak. De itt nem volt boldog, a „világ végére” kellett utazni, viszont mint író, nagyon termékeny időszaka volt.
- Itt ismerte meg Bergson filozófiáját, ettől szellemi élete nagyon élénk lett.
- Gondolkodására jelentős hatást gyakorolt Kant erkölcsbölcselete, valamint Nietzsche, Schopenhauer és Bergson életfilozófiája, William James tudatfolyam-elmélete, illetve Freud lélektana is. Babits költészetét a jelenségek lényegét firtató kíváncsiság jellemzi, amely olyan bölcseleti problémákat vet fel, mint az ember (szubjektum) és a világ (objektum) viszonya, a megismerés és kifejezhetőség lehetőségei, vagy az európai műveltséghagyomány újraértelmezése.
- Először a Holnap c antalógia közölte verseit, majd a Nyugat felkarolta, Ady mellett a Nyugat első nemzedékének vezetője lett, nem szerette azonban a nyilvánosságot. Örökké az Arany János-i „métely” gyötörte.
- Nem tartozott a messianisztikus váteszek típusába, rettegett, hogy nem elég tehetséges.
-A Sziget és tenger c. kötetéig is sokat változott lírája, első verseskötete a „Levelek Iris koszorújából-ban” (1909), noha Babits egyszerre volt hagyományőrző és újító (rendkívüli bravúrral kezelte az antik strófahasználatot és a modern verselést is), tehát nagyot alkotott, mégis kételyek borították el személyiségét, ahogyan Lírikus epilógiában is olvashatjuk. A Herceg, háhta megjön a tél is! kötet filozofikus, bölcseleti költeményeket tartalmaz (Esti kérdés,Az őszi tücsökhöz), s a Recitativ (Húsvét előtt) illetve a Nyugtalanság völgye (Fortissimo) költeményei az erkölcsi kiállás versei, s még a háború alatti szörnyűségek ellen tiltakoznak. Babits a háború elejétől ellenezte a vérontást.
- Így, a háború végével jutunk el egy új, megváltozott poétikai magatartáshoz, az elzárkózás magatartásához, mely motívum a Sziget és tenger c. kötetben jelenik meg először.
Sziget és tenger, változó magatartás forma
·
Babits a Nyugat hasábjain, 1925-ben a
következőket írta:
„Az írónak választania kell idő és örökkévalóság, korszerű mondanivalók és örök emberi közt: a kompromisszum mindinkább lehetetlen. (…) büszke daccal fordítva hátat a kornak, alkotásokba menekülünk, melyeknek igazsága mélyebb, mint a Kor változó igazságai.”
„Az írónak választania kell idő és örökkévalóság, korszerű mondanivalók és örök emberi közt: a kompromisszum mindinkább lehetetlen. (…) büszke daccal fordítva hátat a kornak, alkotásokba menekülünk, melyeknek igazsága mélyebb, mint a Kor változó igazságai.”
·
Az 1925-ben
megjelenő Sziget és tenger című kötet a befelé fordulás, az elkülönülés költői magatartását mutatja,
de ugyanakkor a poétikai program fontosnak tartja az értékőrzést, a hagyomány továbbadása a költő feladata lesz,
egyfajta prófétaszerepbe kerül. Szembe kell fordulni az újkori barbársággal.
·
A Sziget és
tenger az Örökkék ég a felhők mögött című
előszóval kezdődik, melyben Babits leírja, hogy a háború borzalmai után „ jöjjön most már az Ész!”, tehát a
rombolás után az építésnek kell jönnie elsősorban a múlt
értékeinek megőrzésével fennmaradt alapokon. Ebben a helyzetben a
költőfeladata az kultúra megőrzése: „Hogy szolgálhatom az emberiséget, ha meg nem
őrzök magamban minden színt, minden kincset, ami az emberiséget
gazdagíthatja? ”
·
A háború után kétségbe ejtette a nemzeti
tragédia, Trianon, s 1919-ben arra döbbent rá amire Vörösmarty, Az emberek c. művében. Minden szent eszme csak újabb szenvedést
hoz.
A kötet egyik visszatérő jelképe a címben is megjelenő szigetmotívum. A Sziget és tenger mellett Az istenek halnak, az ember él (1929) és a Versenyt az esztendőkkel (1933) kötet is a Babits-líra önértelmező, reflexív jellegének fölerősödéséről ad hírt.
A kötet egyik visszatérő jelképe a címben is megjelenő szigetmotívum. A Sziget és tenger mellett Az istenek halnak, az ember él (1929) és a Versenyt az esztendőkkel (1933) kötet is a Babits-líra önértelmező, reflexív jellegének fölerősödéséről ad hírt.
·
Ezeknek a
verseskönyveknek több kiemelkedő darabjában is megjelenik magának a líraiságnak vagy a költészetnek, illetve
az alkotásfolyamatnak a problémája (Cigány
a siralomházban). Ezzel összefüggésben egyre gyakoribbá válik a
hagyományhoz való viszonynak, a költői beszédhelyzetnek és a prófétai szerepvállalásnak az
értelmezése, újra értelmezése, s a lét
értelmének kérdése (Csak posta voltál).
Műveinek a halállal szembenéző, a lét végső kérdései felé forduló megszólalója
jellegzetesen életrajzi alakként formálódik meg (Ősz és tavasz között). E kései költeményekben ismét fölerősödik a
személyesség, melyhez gyakran társul elégikus hangnem, irónia és/vagy önirónia.
·
A Sziget és tenger c. kötet arra utal, hogy a magánélet nyugalmába, egy idilli
„szigetre” szeretne elvonulni, elbújni, ahol szellemi függetlenségét
megőrizheti. A sziget az elzárkózottság, magány toposza, és magában rejti a
költő függetlenség vágyát.
·
Új témák
jelennek meg a kötettel. Felerősödik a szociális
érzékenysége, s későbbi köteteiben, egészségi állapotának romlásával, a
halállal való szembenézés is megszólal.
Költészete elmélyült, gazdagodott, s ezzel párhuzamosan egyszerűsödött is, klasszicizálódott. Az elvonulás azonban nem lehetett felhőtlen, a sziget fölött állandóan összecsaptak a tenger hullámai. Nem hagyhatta figyelmen kívül az égető nemzeti problémákat, közéleti kérdéseket.
Költészete elmélyült, gazdagodott, s ezzel párhuzamosan egyszerűsödött is, klasszicizálódott. Az elvonulás azonban nem lehetett felhőtlen, a sziget fölött állandóan összecsaptak a tenger hullámai. Nem hagyhatta figyelmen kívül az égető nemzeti problémákat, közéleti kérdéseket.
Új értékőrző költő
·
Petőfi születésének 100. évfordulójára írt Petőfi koszorúi című versében kemény
szavakkal ítéli el a nagy költő eszméjének kisajátítását. A jelen nemzedékéhez
szól, tőlük, s nem a múlt nagyjainak dicsőségétől várja a jövő szabadságának
megteremtését. Legfontosabbnak tartotta a háború utáni emberi értékek
megmentését, s megfogalmazta költői feladatát:
„Megóvni egy jobb idő számára az emberiség megvetett eszméit, a szellem és szabadság tiszteletét.”
„Megóvni egy jobb idő számára az emberiség megvetett eszméit, a szellem és szabadság tiszteletét.”
·
A Móricz Zsigmondnak ajánlott A gyémántszóró
asszony c művében, a haza háborús veszteségeiről szól, a veszteségekről, miként
elszórta a kincseit, gyémántjait, s meg kell védeni „őt”, „mert anyánk ő s a miénk minden vesztesége.”
·
A következő 1929-es kötetében, Az istenek halnak,az ember él c. kötetben
ismét az elzárkózás, a szellemi függetlenségre való törekvés fogalmazódik meg, noha
a visszahúzódás csak rövid ideig volt megvalósítható, s csak kevés ideig adott
lehetőséget a fellélegzésre. A csendes kis „sziget” azonban inkább csak egy
vágyott hely volt, s nem mindennapi valóság.
·
A gazda bekeríti házát c. költeményében
még mindig az elzárkózás olvasható. Elzárkózik a jelentől, a „modern
szelektől”, hiszen a „kincses tavalyból” a múltból érkezett kincseket tartja
igaz értéknek, amiket meg kell őrizni, amikkel foglalkozni kell. Az örök
kert-béke toposzra alapszik. A „léckatonák” megvédik őt a barbár szelektől. Itt
az „őszt” barbár, gyilkosnak nevezi, az első kötetbeli In Horatium vers örökös változást sürgető költője most épp az
ellenkezőjét vallja.
Szociális érzékenység
·
Babits költői
hozzáállásnak gyökeres változása ebben a témában is tetten érhető.
·
In Horatium: „Gyűlöllek, távol légy alacsony tömeg!”
·
A Cigány a siralomházban c. művében a
szociális érzékenység szólal meg, a mások iránt érzett szolidaritás. Itt már a
közös sorsban osztozó költőt láthatjuk: „testvérem
van millió”
·
A vers egyértelműen
utal Vörösmarty A vén cigány című
versére, ám jövőképe sokkal pesszimistább, a címben megjelenő vershelyzet a kilátástalanságot és a vég
közelségét hangsúlyozza. A költészet
kilátástalansága a „Régen elzengtek
Szapphó napjai” óta része a babitsi lírának, azonban ahhoz hasonlóan
ennek a költeménynek is van ars poeticai
tartalma. Azzal ellentétben viszont megjelenik az önértelmező és számvető igény, mely kiegészül
az idő- és értékszembesítéssel. Jóval kevesebb az esztétikumra törő
szándék, így igazolva a nyelv és a
hagyományos költészet kellékeinek haláláról írtakat.
Számvetés szerűen bemutatja a három költői korszakot, mindegyik másfajta költészetfelfogással, az első kettő a klasszikusmodernség és a parnasszizmus, valamint az expresszionizmus, közéletiség hatásait mutatja. A harmadik, a jelen lírája a „könnyköltészet”, a félénk, visszahúzódó. Fő téma a kiúttalanság, a jó megismerésétől elrekesztett tömegekkel való közösségvállalás. A vers végén felmerül, hogy mi lehet a költészet célja a válságos időkben. Elhesegeti a régi „bogarakat”, a irodalmilag értékeket képviselő, de a jelenben hasznavehetetlen verseit. Magát egy cigányhoz hasonlítja a siralomházban, mert a költészet észköztelen, nem tud változást elérni.
Számvetés szerűen bemutatja a három költői korszakot, mindegyik másfajta költészetfelfogással, az első kettő a klasszikusmodernség és a parnasszizmus, valamint az expresszionizmus, közéletiség hatásait mutatja. A harmadik, a jelen lírája a „könnyköltészet”, a félénk, visszahúzódó. Fő téma a kiúttalanság, a jó megismerésétől elrekesztett tömegekkel való közösségvállalás. A vers végén felmerül, hogy mi lehet a költészet célja a válságos időkben. Elhesegeti a régi „bogarakat”, a irodalmilag értékeket képviselő, de a jelenben hasznavehetetlen verseit. Magát egy cigányhoz hasonlítja a siralomházban, mert a költészet észköztelen, nem tud változást elérni.
·
1933-as kötete a Versenyt az esztendőkkel! folytatja az elzárkózás magatartását, a
költeményekben még mindig jelent van az, elvonulás szándéka, de már megjelenik
a prófétaszerep vállalásának
kérdése. A harmincas években egyre magányosabbnak érezte magát, humanista
értékei egyre idegenebbnek tűntek a fasizálódó világban. A politikába való
belemélyedés helyett azonban inkább a bölcselkedést választotta. E kötet több
darabjában fellelhető a bibliai
prófétákkal való azonosulás, a prófétaszerep vállalásának kérdése, ami
eddig nem volt jelen költészetében.
Hogy nem akar próféta lenni
·
A Mint
különös hírmondó c versében megfogalmazódik mindaz a költő
világszemléletében esztendők óta felgyűlt eszme, gondolat, amely a
költeményekben már többször is megjelent. Végeredményben az emberi létről való elmélkedésének summázata,
költői-erkölcsi magatartásának vezérfonala a vers. A különös hegyi hírnökkel
azonosítja magát a versben megszólaló költő-próféta. Éveinek száma bölccsé
érlelte, szíve feszült a rengeteg szótól, s ezeket nem tarthatja tovább
magában. Le kell mennie a hegyről, a hegyről ahová korábban elvonult, s ismét
szólnia kell, vagy legalábbis meg kell próbálnia. A költő művészi magatartásának mintadarabja e vers. Párhuzamba
vonhatjuk a –szintén e kötet darabjaként fellelhető- Mint a kutya silány
házában c. verssel. („egy szó előtt járunk, dadogás vagyunk, egy szó jön
utánunk, követek vagyunk, utat csinálunk.”)
·
A Holt próféta a hegyen c. verse nem a
prófétai magatartás kibontakozásának verse. Magát egy holt prófétához
hasonlítja ugyan, de senki nem hallja, s kap hírt ugyan a világról, de nem
változtatják meg, mert ő „Változatlan”.
„Hozza postámat a posta: mennyi rossz madár!
„Hozza postámat a posta: mennyi rossz madár!
Be jó hogy csőrük
csapása egy cseppet se fáj!”
·
A Csak posta voltál c költemény szintén
nem a prófétává válás egyik verse. Babits mindig is kereste a művész, s egyben
az ember helyét a világban. A harmincas évekbe egyre gyakoribban lettek az önvizsgáló,
önmagával szembenéző költemények (Mint különös hírmondó…; Holt próféta a hegyen
stb). Az önvizsgálat tejes őszinteségéből fakad e vers. Tárgya: mi az ember, a
művész küldetése a világban? Tud-e hatni a korár vagy esetleg a jövőre, s
marad-e utána valami? Babits tépelődései konklúzióval zárul, hogy az ember nem
„egyetlen”, ahogy Szabó Lőrinc fogalmazta, hanem pótolható, hisz „csupa nyom vagy magad is,kit a holtak lépte
vet.”
Szembenézés a halállal
·
Betegsége indokolja a költő kései költészetének
komor-fájdalmas hangulatát. 36-ban diagnosztizált rosszindulatú daganat volt a
gégéjében, s ez rányomta bélyegét a költészetére is. Megszólalt a haláltól való
rémület.
·
Ősz és tavasz között
Egyedül felesége áll már mellette, barátai elfordultak tőle.
„Barátaim egyenkint elhagytak,/akikkel jót tettem megtagadtak..”- (párhuzam:Csokonai - A tihanyi Ekhóhoz)
„Csak te borulsz rám asszonyi jóság”
refrén: „óh,jaj,meg kell halni,meg kell halni!”- nagyon kiábrándult!!!!!!
Hangneme személyessé válik a 7. versszakban, elégikus.
Míg az évszakok körkörösek, az emberi élet múlandó.
Egyedül felesége áll már mellette, barátai elfordultak tőle.
„Barátaim egyenkint elhagytak,/akikkel jót tettem megtagadtak..”- (párhuzam:Csokonai - A tihanyi Ekhóhoz)
„Csak te borulsz rám asszonyi jóság”
refrén: „óh,jaj,meg kell halni,meg kell halni!”- nagyon kiábrándult!!!!!!
Hangneme személyessé válik a 7. versszakban, elégikus.
Míg az évszakok körkörösek, az emberi élet múlandó.
·
Balázsolás
Szent Balázshoz könyörög (Ő a torokfájás, a veszedelmes torokgyík gyógyító védőszentje), hogy segítsen neki a torokbaján, s szégyelli is magát, mert eddig nem imádkozott hozzá:
„félszáz évet megérjek, háladatlanul,nem is gondolva tereád”
A megrendítő egyszerűség rendkívüli művészi erővel kelti fel a hajdani kisgyermek bizalmát az áldás erejében. A vers végén már nem is az életmentést kéri tőle, hanem a halálba való bölcs belenyugvást, a méltóságteljességet.
Szent Balázshoz könyörög (Ő a torokfájás, a veszedelmes torokgyík gyógyító védőszentje), hogy segítsen neki a torokbaján, s szégyelli is magát, mert eddig nem imádkozott hozzá:
„félszáz évet megérjek, háladatlanul,nem is gondolva tereád”
A megrendítő egyszerűség rendkívüli művészi erővel kelti fel a hajdani kisgyermek bizalmát az áldás erejében. A vers végén már nem is az életmentést kéri tőle, hanem a halálba való bölcs belenyugvást, a méltóságteljességet.
PRÓFÉTAI MAGATARTÁS KITELJESEDÉSE
·
Egyértelműen a Jónás könyvében érkezik el
Babits a prófétává válás végéhez. Itt hasonlóan a korábbi művekhez, megjelenik
a menekülés, Jónás elmenekül Tarsusból, de a cethal gyomrában, (miután
személyes hangnemben tárgyalt Istennel), rá kell jönnie, hogy ez az ő sorsa.
Babits=Jónás.
·
Ninivébe megy, hogy a számára kinyilatkoztatott
szavakat továbbadja az embereknek, de ők nem hallgatják meg, de Isten mondja
neki, hogy „A szó tiéd, a fegyver az enyém./ Te csak prédikálj
Jónás, én cselekszem.”
·
Jónásnak, s a költőnek egyaránt rá kell eszmélni,
hogy nem az ítélkezés az ő feladata, hanem a harc minden embertelenség és
barbárság ellen. Még akkor is, ha a harc esetleg nehéz, vagy eredménytelen, „mert vétkesek közt cinkosaki néma”
Nyelvi archaizmus, patetikus és ironikus-komikus hangnem végig jelen van a műben! A harc kudarc, de egyben érték is!
Nyelvi archaizmus, patetikus és ironikus-komikus hangnem végig jelen van a műben! A harc kudarc, de egyben érték is!
Jónás imája
·
Érzi a halál sürgető közelségét,ezért kéri,hogy
szólhasson „mint rossz gégémből telik és ne fáradjak bele estelig”. Már ő
szeretne élete végig próféta maradni!
·
A költészetét Gazda-Isten alakjára bízza.
Befejezés
Míg a Sziget és tenger kötet megjelenésekor Babits még elzárkózott a saját korának valóságától, elzárkózott minden embertelen cselekedet elől, addig személyiségének, művészi magatartásának változásával elérkezett a próféta szerep vállalásához. Olyan utat járt be, ami egy igazi nemzeti költővé tette, s ezért is mondhatjuk Ady mellett a kor vezető költőjének.
Kosztolányi:
„Az ő ünnepnapja akkor kezdődik ismét, hogyha (…) leül íróasztala mellé, melyre társai, a magyar költők föltekintenek, az írószékére, mely egyre jobban hasonlít a trónhoz.”
Befejezés
Míg a Sziget és tenger kötet megjelenésekor Babits még elzárkózott a saját korának valóságától, elzárkózott minden embertelen cselekedet elől, addig személyiségének, művészi magatartásának változásával elérkezett a próféta szerep vállalásához. Olyan utat járt be, ami egy igazi nemzeti költővé tette, s ezért is mondhatjuk Ady mellett a kor vezető költőjének.
Kosztolányi:
„Az ő ünnepnapja akkor kezdődik ismét, hogyha (…) leül íróasztala mellé, melyre társai, a magyar költők föltekintenek, az írószékére, mely egyre jobban hasonlít a trónhoz.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése