Bevezetés:
·
Kosztolányi Dezső a Nyugat
legendás első nemzedékének írója, költője. Számos műfajban kiválót alkotott.
Volt költő, novellista, regényíró, tanulmányok és cikkek szerzője, újságíró,
műfordító.
·
Erkölcse a szépség volt,
írásait távol tartotta a politikától, művészetét a művészetnek szentelte.
·
1885-ben született,
Szabadkán. Unokatestvére Csáth Géza volt.
·
A budapesti egyetem
bölcsészkarára iratkozott be magyar-német szakra. Itt ismerkedett meg
Babitscsal, Juhász Gyulával.
·
Első verseskötete a „Négy
fal között” 1907-ben jelent meg, amelyről Ady elmarasztaló kritikát írt.
·
Ezután a Nyugat rendszeres
munkatársa, az igazi sikert, a „Szerencsétlen kisgyermek panaszai” kötet hozta
meg.
·
1913-ben elvette a fiatal
színésznőt, Harmos Ilonát, akitől Ádám nevű kisfia született meg.
·
Szájrákjával évekig
harcolt, és utolsó szerelme után Radákovich Máriával (Szeptemberi áhítat)
1935-ben halt meg.
Kötet
·
Az „Esti Kornél” című
kötetben jelenik meg, mely 18 fejezetet tartalmaz. Az 1936-os Tengerszem című
kötetben Esti Kornél kalandjai címen még 17 novellát írt.
·
Bár a magyar irodalom egyik
leghatásosabban felépített novelláskötete, műfaji besorolása nem pontos. Maga
az író útirajznak, életrajznak és regénynek nevezi, de valahol a novellafűzés
és a regény között helyezkedik el. „Ami egy költőhöz illik: töredék.”
·
Bár az első fejezetben
elmond egy fiktív történetet, ami a novellák összekapcsolását szolgálta,
igazából nincs egységes kompozíciójuk, Kosztolányi előzetes terv nélkül
dolgozott, és szándékosan laza szerkezetű művet akart megalkotni.
·
Ezt magyarázza a 10 év,
amely az első és az utolsó novella megírása között eltelt. Eközben, Kosztolányi
életszemléletével Kornél mondatai is változtak.
·
A történet szerint, az író
és Kornél egy időben születtek, és gyerekkoruk óta ismerték egymást. Barátok
voltak, együtt nőttek fel. De 30 éves korában az író megelégelte Kornél
gyerekes viselkedését, a sok bajt, amibe belekeverte, és megszakította vele a
kapcsolatot 10 évig. Aztán egy szeles tavaszi napon eszébe jutott, és
elhatározta felkeresi. Találkozásuk alakmával döntötték el, hogy olyan könyvet
alkotnak, amit együtt írnak, és Kornél kalandjairól szól.
·
Az egységteremtést
szolgálta a novellák beszámozása, de valójában ezek önálló történetek, az
összefüggések nem mindig következetesek, mintha az író maga is elfeledkezne
arról mit írt korábban. Pl: első fejezetben: gyerekkoruk óta ismeri,
hatodikban: csak felnőttként találkoztak.
·
Kosztolányi lírai impresszionizmusa
itt is fellelhető, ezzel a technikával tudta bemutatni a világ meglepő,
mulattató, hamis, szép vagy megható görbületét Kornél kalandjain keresztül. Sejtetőn
bemutatva, ám annál maradandóbban marad az olvasóban a kaland, és az ott
megismert világ. Ez teszi élővé, izgalmassá a legbanálisabb ötletekből csírázó
novellákat is.
Esti Kornél
·
Arról hogy kicsoda Esti
Kornél, az első fejezetben kapunk választ. Alakja rejtélyes. Szoros kapcsolatot
mutat Kosztolányival, mégsem nevezhetjük hasonmásának. Inkább az író alakmása,
énjének egy része, alter-egoja.
·
Itt éli ki mindazt a
lázadást, féktelenséget, amit az író kénytelen volt a társadalmi konvenciók
miatt elfojtani. Személyiségének lényege az, hogy ő teheti meg korlátok nélkül
mindazt, amit az író szégyellne megtenni a hétköznapi határok között. Ezt
igazolja az is, hogy Esti és Kosztolányi egy napon, egy időben születtek. Ott
volt vele élete kezdetétől, folyamatosan. (Sok kritikus Esti néhány
tulajdonságából Csáth Gézára ismer)
·
Esti Kornél összetett alak, riasztó és igéző, jó és rossz, romboló és
teremtő hajlamok élnek benne, figurája alkalmat teremtett Kosztolányinak arra,
hogy a világ és az élet dolgait játékosan, ironikusan, eltúlozva és sajátos
nézőpontból mutathassa meg.
·
Az első fejezetben, ahol
útnak indítja Kornélt, „testvérének és ellenségének” nevezi. Az itt ráaggatott
cinikus vásottság és gátlástalanság nem folytatódik a következőkben. A legtöbb
történetben a szereplő énjének vonzóbb, emberségesebb énjének parancséra
cselekszik.
·
Alapjául vette a Freud-i
mélylélektant, az ösztönlény és a tudatos lény szembeállítása nagy szerepet
játszott a megszületésében.
·
Esti valójában nem önálló
jellem, nincs folytonossága, de nem is csak az írós szócsöve.
·
Mind a ketten írók, de
Kornél, az első fejezetben is elmondta, hogy nem mint író, hanem mint hős akar
szerepelni a művekben. Te tedd rá a nevedet. Viszont az én
nevem legyen a cím. A címet nagyobb betűvel írják. (I.
fejezet)
·
Olyan hasonmást alkotott, aki ifjúságát képviselte, akit felnőttként
eltemetett, és most a halálhoz közeledve, 40 évesen, (ez dantei allúzió) kénytelen
volt újból szóhoz engedni.
Elbeszélői nézőpontok
·
Elbeszélői nézőpontnak
nevezzük azt, hogy az elbeszélő művekben az eseményeket az elbeszélő, a
narrátor, mindig az általa választott nézőpontból jeleníti meg.
·
Ki beszél? – nyelvi,
nyelvtani vonatkoztatásban vett nézőpont. Szám, személy, szóhasználat.
·
Ki és hogyan értékel? –
ideológiai nézőpont, értékelési pozíció. Mennyire engedi az olvasó, hogy a
saját vagy más véleménye befolyásolja az olvasót.
·
Ki és honnan lát? – vagyis
az elbeszélő helyzete az elbeszélt eseménysorhoz képest.
·
A kötetben az elbeszélői
nézőpont nem állandó. Három csoportba osztható.
1.
Közvetett belső magánbeszéd:
A narrátor rekonstruált monológja. Az első fejezetben az ismeretlen elbeszélő
mesél. A történetmondó szereplő hatáskörét vállalja magára. E/1-ben beszél, és
részese a történetnek. Ez a beszéd néha szubjektív, de csak elszórtan. Tisztán
csak a második fejezetben van, utána keveredik a szereplők belső szemléletével.
2.
Esti Kornél is mesél,
E/1-ben. pl. a 12. fejezetben. Nem teljesen veszi át az elbeszélő szerepét, de
németországi kalandját Kornél szavaival írja le. A legnagyobb különbség a
névtelen elbeszélőtől, hogy mindig értelmezi az eseményeket. Kosztolányi az
emberi lét megmagyarázóját látja Estiben, az lét egészét igyekszik minősíteni.
3.
Nem lehet eldönteni ki az
elbeszélő. E/3 és külső nézőpont jellemző. pl.: 10. fejezet.
·
A címszereplő tehát mindig
csak másodlagos történetmondó, akár főszereplőként (itáliai nyaralás), tanúként
(8. fejezet, Mogyoróssy Pál-ról) akár egyáltalán nem vesz rész a történetben
(10. fejezet, Zsuzsika).
·
Kosztolányi olyan taktikát
vet be, hogy Kornélból, a főszereplőből elbeszélőt csinál, majd újra
visszaváltoztatja szereplővé, hol kívülről, hol belülről látatja. Ez ahhoz
vezet, hogy nem tudjuk eldönteni Esti értékrendje mennyiben fedi Kosztolányiét,
vagy a történetmondóét.
·
Az író Esti alakjának megalkotásakor felhasználta saját élményeit és
másokét, írásaiban tehát nehéz meghúzni a határt az író és hőse között.
·
Az eredeti Vörös
Ökör című novellában - mely
Esti gyermekkorát villantotta fel - pedig még a Kosztolányi Dezső név
szerepelt, de mire a műbe II. fejezetként belekerült, Esti Kornéllá vált. Ezzel
Estinek története lett, nőtt a figura teherbírása, jöhettek az újabb
történetek.
Befejezés
·
Kosztolányi az emberi természet és lélek nagy ismerője.
Számára szinte nincs titok, ha valaki teljes személyiségét kívánja föltárni.
Ennek egyik legszebb művészi dokumentuma az Esti Kornél novellaciklus.
·
Itt is az ambivalenciát mutatja be, ami szerint egy
lélekben, egy tudatban létezhetnek egymással ellentétes érzések és gondolatok.
·
Az élet nagyszerűségét és igenlését hordozzák művei. Igaz
feltűnik az élet rossz részei, de ellenpontként a szépség és gazdagság is.
szerencsétlen kisgyermek panaszai? inkább szegény...
VálaszTörlés