Bevezetés
·
Született:1776-1836
·
Középiskolai
tanulmányait nem fejezte be, apjával ezért összeveszett súlyosan, ezután ment
Niklára, ahonnan visszatért ugyan egy pár évre, de viszonyukat nem tudta
rendezni.
·
Miután elvette Dukai Takács Zsuzsannát ismét
Niklára ment, ahol az első pár év gondtalanul telt. Ekkor kezdődött meg (20
éves korában), hogy nem maradt senki akivel költőként beszélhetett volna, Nikla
messze esett minden lehetőségtől, ami egy költő számára elengedhetetlen.
·
Önmagának
írt, egészen addig, míg Kis János, Berzsenyi egy gyermekének keresztapja,
evangélikus lelkész rajtakapta őt, amint ír, és elküldte 3 versét Kazinczynak,
aki 5 évig nem jelentkezett, miközben Berzsenyi maga adta át 77 költeményéből
álló verseskötetét Kis Jánosnak, hogy adja oda Kazinczynak. Ő ekkor írta első,
dicsérő levelét: ”a te énekeid nem
szokott hangicsálás a magyar Helikonon”, „nyelved oly szép, oly nemes, hogy azt
csudálni fogja a haza”
·
Berzsenyi a meginduló Kazinczy-levelezés kapcsán lett tevékeny résztvevője a
kibontakozó irodalmi életnek. Többször is megfordult Pesten, megismerkedett
Kazinczy ottani íróbarátaival, mindezek hatására teljes egészében magáévá tette
a felvilágosodás gondolatrendszerét, de nem érezte jól magát abban a körben
(Kölcsey)
·
Csaknem egy évtizedig titokban verselgetett, miközben kitűnő
gazda volt. Valóságos kettős életet élt. Nappal: földbirtokos, éjjel költő (A niklai remete). A falusi földesúri
életforma és teremtett költői ideálvilágának kiáltó ellentéte, versei egyik
ihlető forrása volt és élete legsúlyosabb, feloldhatatlan problémája is. Valószínűleg
ez okozta költészetének korai kifulladását is. Gessner és Matthisson német költők versei mellett Horatius ódáit
olvasgatta, s az ún. horatiusi életfilozófia: az „arany középszer”, határozta
meg életét és költészetét is.
·
Niklát ritkán hagyta el, s vidéki, földesúri életformája és
nagyra törő költői becsvágya nagy ellentmondásba került. Elszigetelt volt, ettől
kedélye búskomor lett, egészsége ingatag. Ebben a lelkiállapotban érte Kölcsey
bírálata, aki zseninek tartotta Berzsenyeit, de bírálta folytonosságát,
szertelennek mondta képeit, hiányolta belőle a figyelmet. Kölcsey, a szigorú
klasszicista szabályokat alapul vevő író kritikusan látta Berzsenyi átmeneti a
klasszicizmusból a romantikába stílusát. Mivel Kölcsey Kazinczy köréhez
tartozott, elhidegült kapcsolatuk.
·
Az említett német költők olvasása vitte egyre közelebb a
klasszicizmustól a romantikához, s a már Bessenyeiék óta sarjadozó szentimentális
érzékenységhez. A klasszicizmus és a romantika határán alkotott. Két
stílusirányzat élt költészetében egyszerre és két műfajban alkotott: ódákat és
elégiákat írt.
·
Klasszikus vonás az erős retorikus felépítés, áttekinthető
szerkezet, az antik utalások, strófaszerkezet. Romantikus vonás: a személyesség
előtérbe kerülése, a statikus allegóriák helyett mozgalmasságot hozó metaforák
alkalmazása.
·
Berzsenyi elégikus korszakát (1804-1808) külső és belső
tényezők egyaránt befolyásolták. A napóleoni csatavesztések, a politikai és
gazdasági visszaesés, a szép szülőtájról a homokos Niklára költözés, a férfivá
érés és az ebből következő költői váltáskényszer állnak az elégiák születésének
hátterében. Hősi ódáival nem tudta vállalni a politikai költő szerepét, már nem
hitt a tiszta erkölcsben. Nem meglepő tehát, hogy Berzsenyi valamennyi nagy
elégiája létösszegző vers.
·
Ő
nem nevezte őket elégiának, mert nem disztichonban íródtak. A versek alaptémája
a mulandóság, halál, elkerülhetetlen végzet. De nem a halálfélelem szólal meg,
inkább a lélek kiégettsége, az ifjúság elmúltával az öröm nélküli élet
sivársága, mely elviselhetetlen számára. Életéből eltűnnek a szenvedélyek, érzelmek,
és a szerelem is.
·
Kazinczynak
írt levelében: „most érzem egész
semmiségemet és csüggedek.”
·
Világképének változását a versszerkezet is mutatja: hiányzik
belőle a leírás és tanítás kettőssége, a képi és gondolati elemek végig szerves
egységben vannak.
Elégia
Az antik művészetben így neveztek minden disztichonban íródott művet, különösebb kötöttségek nélkül. Hangneme nyugodt, rezignált, bánatos. Kezdetben tematikus kötöttség nem jellemezte, de a lemondás, siratás, panasz lassan állandósult témája lett. Kortársa, Friedrich Schiller szerint a vágyott, és valós világ kapcsolata 3 csoportba osztható. Idillikus, szatirikus, és elégikus. Az utóbbi szerint, ha a két világ nem felel meg egymásnak, az alkotó rezignált, lemondó hangnemen szólal meg. Az elégikus hangnem tehát a reál és ideál ellentmondásából születik meg.
Az antik művészetben így neveztek minden disztichonban íródott művet, különösebb kötöttségek nélkül. Hangneme nyugodt, rezignált, bánatos. Kezdetben tematikus kötöttség nem jellemezte, de a lemondás, siratás, panasz lassan állandósult témája lett. Kortársa, Friedrich Schiller szerint a vágyott, és valós világ kapcsolata 3 csoportba osztható. Idillikus, szatirikus, és elégikus. Az utóbbi szerint, ha a két világ nem felel meg egymásnak, az alkotó rezignált, lemondó hangnemen szólal meg. Az elégikus hangnem tehát a reál és ideál ellentmondásából születik meg.
Osztályrészem
·
műfaj: elégikus óda
·
1804 előtt íródott, nyitánya az elégiakorszaknak.
·
A megelégedettség versének tűnik, az ifjúkorból a
felnőttkorba érkező költő verse. Anyagi, családi biztonság, a szélsőségektől
mentes élet dicsérete a horatiusi filozófiával magyarázva.
·
Mindez azonban szembesítésként vetül le, összehasonlítja
saját birtokának gazdagságát, ami osztályrészéül jutott, mégis szegényesnek hat
az ókori görög városok pompájával. A földesúri jólét mellett, valami nagyobbra,
teljesebbre sóvárog.
·
Az elégikus hangvételt erősíti az utolsó két versszak,
melyben az értékek mulandóságával szemben áll a költészet megtartó ereje. Ha
minden érték kihull is az ember életéből, a művészet még mindig tartalmassá
teheti a létet.
A közelítő tél
·
Elégiái
közül az utókor az egyik legsikerültebbnek a Közelítő tél című versét ítélte.
·
Eredeti
címét, az iskolás megfogalmazású Az ősz-t
Kazinczy változtatta meg, így maga a cím is riadalmat sugall. Komor,
vigasztalan hangulat uralkodik a versben.
·
Felépítése
könnyen követhető, logikus gondolatmenetet mutat. Az első három strófában
tagadásra fordított idill jelenik meg: változatosan szövi össze azt, ami elmúlt
és, ami itt maradt.
·
Ebből
bontakozik ki a durva őszi táj lehangoló képe, mely egyszerre jellemzi az
évszakot, az ifjúság örömeinek elvesztését s a kiábrándító niklai környezetet
is. A leírásban a vizuális élmény mellett a múló időt auditív eszközökkel is
érzékelteti. A strófák meg-megrezdülő „r” hangjai, a „hervadt levelek zörgésére, zizegésére” emlékeztetnek. pl.: „Tarlott
bokrai közt a sárga levél zörög”.
·
A
költői negatív festés az ősznek tavaszi és nyári szépségének hiányával való
jellemzése kettős hatást ér el. Nem csak a jelen sivárságára döbbent rá, hanem
nagy erővel tudatosítja a múlt értékeinek tragikus, visszahozhatatlan
elvesztését is.
·
Annál
is inkább, mert a múltat idillé próbálja varázsolni a visszafelé néző
emlékezet, a megszépítő időbeli távolság. A pozitív értékű szavak halmozása s
az antik hangulatú utalások a niklai ház körüli kertet díszes „ligetté”, „rózsás labyrinth”-tá eszményítik, melyben „Zephyr” lengedezett és „symphonia”
szólt. A felsorolt ellentétekben ott remeg a múlt és a jelen, az élet és a
gyász komor, vigasztalan hangulata. Kiürült, eldurvult, sivárrá vált külső
természetet, ezt összegzi a záró sor: „S
most minden szomorú s kiholt”. Az első három szakaszban a természet
festésével érzékelteti az idő múlását.
·
A
negyedik strófában a látványból filozófiai általánosítást von el: az idő
észrevétlenül tovasiklik, minden az ég alatt csak egy tovasikló tünemény. A
mindennapos metaforából „az idő elrepül”
egy sajátos gondolatváltással lesz „szárnyas
idő” és e „tűnő szárny” körül „lebeg minden”. Az általános pusztítás
élményét kapcsolja össze a földivel, „a
kis nefelejcs” enyészetével. Az 5-6. versszakokban a költő magára
vonatkoztatja az előbbi tételt. Szomorú lemondással veszi tudomásul, hogy
kihasználatlanul, észrevétlenül örökre elmúlt a fiatalsága.
·
A
közeledő téllel megszakad természet és emberi lét sokszor idézett párhuzama: a
gyönyörű kort már nem hozhatja vissza, az embernek nem lehet új tavasza. A
lélek kiégettsége a halál miatti panasz sír az elégia lezárásában: az eltűnt
ifjúság szépségeinek már soha többet nem lehet részese.
·
A „béhunyt
szem” az örömök, a szerelmek észrevételének képtelenségét, a szerelmei-
érzelmi halált. Lolli nem valóságos földi lány, itt pusztán a szerelem
jelképeként fordul elő. Az utolsó két versszaknak az elmúlt ifjúságra vonatkozó
természeti képei /koszorú bimbaja, szép
tavasz, nektár, zsenge virágok, kikelet/ újra meg újra visszautalnak a
verset indító három strófa egyes részleteire, tragikusnak érzettveszteségeire. A
tér és idő végleges bezárulása okozza az elégikus hangot, az eltűnt teljesség
miatt érzett fájdalmat.
Levéltöredék
barátnémhoz
·
A
közelítő tél párja szépségében és varázsos hangulatában.
·
Létösszegző
vers: a költők haláluk előtt írnak ilyet, melyben összegzik, mit értek el
életükben.
·
A
címbeli „töredék” arra utal, hogy a vers valójában episztolaként indult.
·
Elhárított
kérdéssel indít: „Ne kérdezd barátném!”
Ezzel teremti meg a vershelyzetet. A barátnő fiktív személy, nem volt kivel
leveleznie. Az első versszakban elutasítja a kérdést, viszont itt következik a
paradoxon, mert a második versszaktól az ötödikig arról ír, hogy mi van vele.
Önmagát állítja középpontba. Kiindulópontja, hogy magányos: „Tudod, magam vagyok”. A szüret-esti
magány a költő életének reálisan bemutatott helyzetképe.
·
Ősz
van. A „cselédi”, vagyis a családja már nyugovóra tértek, a cselédek
mulatoznak, csak távoli hangokat hall „És
csak alig hallom a vígság lármáit”, de egyébként csend van. Ő pedig egyedül,
mint mindig, az öreg diófája alatt tüzet gerjeszt. Betakarózik, lekönyököl és
elmélkedik „Leplembe burkolva könyökömre
dűlök” , „A képzelet égi álmába merülök”. Az álmodozásba menekül, mert
ekkor egy „szebb lelki világ szent óráit élem”.
·
A
negyedik versszakban egy epikus sorral indít: „Az őszibogárnak búsongó hangjai”. Hangja pici, finom, alig
hallható, visszaemlékszik az élet örömeire. Ötödik versszak első mondata
összegző sor: „Életem képe ez.”
Átértelmezi az egész költészetet, a saját életét foglalja össze.
·
Így lesz a magányos szüreti este élete estéje,
az öregedés jelképe. „Már elestvéledtem”: megöregedett, eltűnt a vidámság, a
jókedv az életéből. Két dolog fontos: a szerelem „A szelíd szerelem hamvadó szikrája”, és a szomorú nótája, vagyis a
művészet „S bús melancholiám szomorú
nótája.” Minden eltűnik, az ember magányos és szomorú lesz! Ebben a versben
nincsenek antik utalások, sem költői túlzások.
Búcsúzás Kemenes-Aljától
·
Személyes érzelmek jelennek meg, ugyanis elköltözésének pillanatát írja le
Berzsenyi.
·
Tájleírással
indít. Az olvasó szeme előtt megjelenik a Ság hegye, és a Bakony fái is. Igen
fájdalmas a búcsú a költőnek, ugyanis saját szülőföldjét hagyja el. Még
utoljára visszanéz, és visszaemlékezik a gyermekkorára, amit e „gyönyörű
vidékek” -en töltött. Egészen csecsemőkorától itt élt és nevelkedett, és már
szívéhez nőtt.
·
A
költő a gyerekkorát a szülőfölddel azonosítja. Így a tájleírásba egy életrajzi
elemeket vegyít. Megfogalmazza, hogy bár Ö most elmegy, de örökre ide tartozik,
és mindig visszavágyódik. Lelkileg megöregedettnek érzi magát, ahogy hagyja el
a vidéket. Visszagondol a szép emlékekre, a szerelmekre, mely örökre emlék
marad, de ez sem tudja felvidítani.
·
A
jövőjét bizonytalannak, és kétségekkel telinek látja. Magát Magellánhoz
hasonlítja, mindketten messze kerültek szülőföldjüktől, és ebből adódik a
reménytelenség, a bizonytalanság. Kevés antik utalás található a versben,
inkább saját emlékeit és élményeit használja fel az olvasónak lekötésére. A
vers végén egy tanulságot fogalmaz meg, mely minden emberre igaz: Mindig csak akkor vesszük észre, hogy valami
jó és szép, mikor már meg kell válnunk tőle.
·
Ezzel
elérkezik a biztos jövőhöz, mely nem kecsegtető, de mivel ez a sorsa, Ő
beletörődik. Egyes szám első személyről vált többes szám első személyre, ezzel
fejti ki az általános megállapítását. A bizonytalanság fokozására szolgál, hogy
a költő az egyes időket gyakran váltja. Jelen időben kezdi a művet, majd múltra
és ismét jelenre vált, még eljutunk a jövőbe, mely a „tanulságot” fejezi ki.
·
Szerkezete
megfelel a klasszicizmus szűk szabályainak. Verselése magyaros verselés, mely a szülőföld motívumával is összefügg
(aabccb). 6 versszakból áll melyek ütemhangsúlyos verselésűek. Két négyütemű
felező tizenkettest egy kétütemű hetes követ. A rövidebb verssor a művet
változatosabbá és nyugtalanabbá teszi, melyből adódik a vers elégikus műfaja
is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése