Petőfi
·
Neve
a magyar irodalomban összeforrott a költészet fogalmával. Művészete a romantika
kiteljesedését, és annak meghaladását is jelentette. Máig ő leghíresebb magyar
költőnk.
·
„Mindent
megkapott, hogy nagy költő lehessen: tehetséget, történelmet, sorsot.” 26. évet
élt, és világirodalmi rangú életmű maradt utána, fordulópont volt a magyar
nemzeti irodalomban.
·
Született
1823. január. 1.-jén. Anyja Hrúz Mária, apja Petrovics István, aki megteremtette
a családi jólétet, a gyermekei gondos taníttatását.
·
Tanulmányait
Kecskeméten, Pesten, Pápán végezte.
·
1844-ben
jött el a hírnév a Helység kalapácsa, és a János vitézzel. Népies indulása
(helyzetdalok, életképek) 1846-ra teljesen átalakult. Ekkor keletkezett a 66 epigrammából álló
könyv, „Felhők” címmel, amelyben teljes reménytelenség, és kudarc jelenik meg.
(szerelmi: Csapó Etelka, Mednyánszky Berta), kritika, barátai elhagyták,
felsebzik érzékenységét. Magával való elégedetlenség, új utak kutatása.
·
1846-ra
sikerül kilábalni ebből, ezt bizonyítja a „Levél Várady Antalhoz” című
episztola, ahol a forradalom előtti optimizmust hordozza.
„Nem gyűlölöm, mint eddig a világot
Már csak haragszom reája, csak
haragszom,
Hogy olyan nagyon gyáva, hogy föl nem
kiált.”
·
Pesten
megszervezi a fiatal haladó gondolkodású írók körét, és cselekedni akar. 46-tól
a forradalom lázában ég, legfőbb célja a világszabadság kivívása egy
világméretű forradalommal. 1848-49 között ez a kép hatja át forradalmi
látomásköltészetét.
Látomásköltészetének
jellemzői:
·
A
romantika a szélsőséges lelkiállapotot, a valósággal szemben a képzeletet,
misztikumot ragadja meg.
·
Ezekben
általánosan utalt a forradalmak történetére, nem konkrétan. Számot vettet a kor
Magyarországának helyzetével, és arra jutott, hogy minél előrébb való a nemzeti
függetlenség kivívása, a sajtószabadság, a jobbágyfelszabadítás.
·
Jellegzetes
verstípusává vált, kb 30 jövendölés verset írt.
·
Vátesz
költőként lép fel, prófétai ihletettségű verseket ír.
Világszabadság
Egy gondolat bánt engemet:
- Legnépszerűbb jövendölés-verse, amelynek hitelét a költő személyes sorsa, mártírhalála látszott megpecsételni.
- · Ezzel a zaklatott menetű rapszódiával búcsúztatja az 1846-os évet. Elviselhetetlen gondolat számára a „passzív halál” a visszataszítóan lassú elmúlás.
- · A felzaklatott költői képzelet a világszabadságot látja, és az erőteljes hangjelenségek (harsog, zörej, ágyúdörej) összekapcsolódnak a gyors mozgással.
- · A vers végére az indulat lecsendesedik, az ünnepélyességnek enged utat. A záró szakaszban a biztos hit szólal meg, hogy az utókor majd megadja a kellő végtisztességet a hősöknek, akik a „szent világszabadságért” haltak meg.
Az ítélet
- A várt és remélt szabadság gondolatköréhez kapcsolódik a mű.
- Az egész versen egy metafora vonul végig, az emebriség története. A cím is utal a bibliai végső igazságtételére.
- A történelem tanulmányozásából következményeket von le: az emebriség története örökös harcok folyamata.
- A jelenből a jövőbe néz, és megjósolja az elkövetkező „rettenetes napokat”, az utolsó véres háborút, mely megold minden társadalmi problémát. Egyszerre borzad, iszonyodik a jövőtől, de örül is annak, amit magával hoz majd.
- Bizakodó a vers zárlata, azt mondja, nem kell a mennybe mennünk a békéért, a menny fog leszállni a földre.
- Jellemző a forradalom előtti költészetre, hogy azt hitték a világ egyik napról a másikra megváltozhat.
A XIX.
század költői
- 1846 után jutott el egy újfajta költőideál kialakulásáig, egy új művészi hitvallás hirdetéséig. A romantika vátesz költőjének szerepét ölti magára, aki Isten küldötte, „lángoszlop”, aki a népet jött vezetni, ahogy ők is vezették a zsidókat Kánaánba. Ez a bibliai párhuzam azt jelenti, hogy Mózeshez hasonlóan vezetnie kell a népet.
- Ezt állítja követendő példának a költők elé, elutasítja a hamis prófétákat, az öncélú költészetet.
- Az 5. strófában a vagyoni, jogi, kulturális egyenlőség utópisztikus elképzelése jelenik meg (Guttenberg). A végén kifejti, hogy nem a szándék, hanem a tett minősíti az embert, és a díj, a dicsőség, a halál majd „selyempárnán” bocsájt le a földbe.
- A vers a szentimentális hangulata ellenére zárt, klasszicista mű.
Az apostol
·
1848.
március 15.-e után kevesellte az elért változásokat, így tovább fojtatta a
forradalmi tevékenységeket. Királyellenes verseket írt, támadta a kormányt,
szembekerült a vezető politikusokkal, aminek következtében egyre vesztett a
népszerűségéből.
·
Így
került arra sor, hogy a június 15.-ei szabadszállási választásokról valósággal
menekülnie kellett, miután neveztette magát. Hősiesen ezt írta:
„Én nem a népet kárhoztatom, hanem
az ámítót, félrevezetőit, a nép előttem szent, mert gyönge mint az asszony, s
mint a gyermek.”
Ez a kudarc ihlette meg forradalmi költészetének egyik legjelentősebb
alkotását, az Apostolt.
·
Műfaja
elbeszélő költemény. (Szerb Antal: költői elbeszélés)
·
Epikusság
jellemzi a gyermek és ifjúkor rajzában, lírikusság a szerelemábrázolást és
tájfestést, drámaiság az egyes fordulatokban.
·
A
népvezér-szerep felelősségét, a vele járó áldozatokat, eredményességet próbálja
józanul, de fájó szívvel végiggondolni.
·
Petőfi
leghosszabb költeményében láthatjuk magunk előtt a költőt, Szilveszter
szélsőségesen megalkuvás- és kompromisszumképtelen karakterén keresztül, amint
törekvései irreális szélsőségbe csapnak át. Nem a rousseau-i módon idealizált
nép vezetése, hanem a szentimentálisan gonosz embertömeg jobb sorsra vitele
lesz a cél, a mártírhalál vállalása árán is.
·
Egy
pusztán ideológiáktól vezérelt életmodellt, statikus hőst vázol fel,
Szilveszter, a maga faragta ember, a született géniusz, forradalmár, akinek a
tehetsége nem szolgálhat önös célokat („nem magadnak születtél”).
·
Szilveszter
a Petőfi által eszményített forradalmár.
·
Önéletrajzi
elem: mindketten január elsején születtek, nélkülözések, szerelem, elűzte őket
a nép, könyveit nem adták ki. Szilveszter gyerekkorában lopott, koldult,
szolgált, Dickensi nyomorból jön.
·
In
medias res: padlásszoba nyomora, a csalás.
„Adj Isten, adj fényt és erőt,
Hogy munkálhassak embertársaimért.”
Hogy munkálhassak embertársaimért.”
·
Ezt
az eszményített képet beárnyékolja az, hogy közben éhező családjáért nem tud
semmit tenni.
·
Egy
évvel korábban még azt mondta, hogy a világ egy nagy pusztulás után fog
újjászületni, itt már szabadság elérésért Petőfi két utat határoz meg.
Az első a szerves fejlődés, az evolúció, folyamatos, kitartó munka árán,
ami a 11. fejezetben lévő szőlőszem metaforában mutatkozik meg. A ki
szőlőszemnek is fél év kell, hogy megérjen, akkor nekik is várniuk kell. A
világ megérését nem az elnyomott népek háborújától, hanem egyes kiemelkedő
emberek munkájától.
·
Szilveszternek
az ad erőt, hogy ő lehet a sugár, mely megérleli az évmilliók alatt fejlődő
szőlőt, a világot.
·
Átértékelődik
a népvezér szerep. Most már nem vezeti a népet, hanem helyettük cselekszik.
·
Háromszor
csalódik a népben:
1. A falu jegyzője volt, de az egyház nem
nézi jó szemmel, és elűzik. „Hát a nép, amelyet én imádok, amelyért élek, s
halni akarok.”
2. Miután ezrek olvasták művét, a
hatalom szavára mégis mind ellene fordultak. Gondolatát, miszerint le kell
győzni a nép felett uralkodó embert, elutasították. Ekkor zárják börtönbe,
családjától el sem tud búcsúzni.
3. A 10 éves börtön után arra eszmél,
hogy a nem ment előrébb, sőt erősödött a zsarnokság. Ekkor dönt úgy, hogy
egyedül vállalja a forradalmi tettet, és rálő a királyra. Ez a másik út, a
forradalomban, a kiugrás szerű, dinamikus változás.
·
A
mű azzal a költői vigasszal zárul, hogy az eljövendő nemzedék megemlékeznek
azokról a nagyokról, akik a szolgaságban is nagyok voltak.
·
Illyés
Gyula: „Szilveszter ismeretlen területen,
a jövő felé haladt.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése