Bevezetés
·
Katona
József 1791-ben született, Kecskeméten, katolikus iparoscsaládban. Édesapja
nagy gondot fordított fia taníttatására.
·
Szegedre
ment egyetemre, ahol filozófiát tanult, majd jogra iratkozik be. De az irodalom
jobban érdekelte. Színtársulathoz áll be, mindenesnek. Szeretett volna színész
lenni, de „csinos alakja ellenére nem volt meg hozzá az arca, és orgánuma”
(Széppataki Róza)
·
Ebben
az időszakban ismerkedett meg a drámákkal, 4 darabot is lefordít, és ő maga is
írni kezd. A második Magyar Színtársulatnál statiszta, fordító, rendező.
·
Szerelme
Déryné Széppataki Róza volt, aki a kor híres szépsége és színésznője volt.
Leveleit titokban küldte neki, és aláírása csak K.J. volt, így a asszony sokáig
nem is tudta ki, a hódolója.
·
A
Bánk bán sikertelen színpadra vitele, és visszhangtalan fogadtatása elfordítja
az írástól. ’20-tól Kecskemétre költözik, főügyészként dolgozik. Itt írja a „Mi
az oka, hogy Mo.-on a játékszíni költőmesterség lábra nem tud kapni?” című
tanulmánya, amelyben kritizálta az akkori cenzúrát. Szerinte: „Bánk nagysága
meghomályosítja a királyi hazát.”
·
1830-ban
szélütésben hal meg hirtelen.
A mű
keletkezése:
·
1814-ben
felhívás jelenik meg az Erdélyi Museum c. folyóiratban egy olyan színdarab
írására, amellyel megnyithatnák az újonnan épült kőszínházat Kolozsváron. A
kikötés az volt, hogy valamilyen hazafias témáról szóljon. Erre írta meg híres
drámáját Katona.
·
Az
elküldött mű kitűnő alkotás, igaz sok tekintetben még kezdetleges, de a
bírálóbizottság tagjai fel sem figyeltek rá. Arany János is pártfogásba vette,
és több átdolgozás után sem ért el visszhangot.
·
A
korbeli közízlés (a mű nyelvezte egy nyelvújítás előtti variánst használ), a
színjátszás kezdetlegessége, a cenzúra és a művet ért kritikák szabnak gátat
sikerének.
·
Csak
1833-ban vitték színpadra, és lassú felfedezése az 1848-as forradalomra ért be,
mikor március 15.-én a Nemzeti Színházban előadták a kor legkiválóbb színészei.
1861-ben Erkel Ferenc operát írt a darabból.
·
Katona
egyműves alkotóként került be az irodalmunkba, minden más megírt darabja
jelentéktelen fő művéhez képest.
·
A
történet alapjául II. Endre király uralkodása alatt bekövetkező királyné
gyilkosság szolgált. A történelmi tények szerint nem Bánk, hanem Petur bán
végzett a asszonnyal, aki nem megfelelően használta hatalmát. Katona a
történelmi forrás anyagát egyéni módon használta fel, és a szereplők zöme
hiteles alak. Vannak persze kitaláltak is, pl. Tiborc, Izidóra, Biberach
Karakterek
·
A
történet dinamikáját a különböző szereplői körök egymással való összetűzése
adja. Arany János tanulmány alapján három csoportba oszthatóak a szereplők. 1:
Bánk és köre (Melinda, Tiborc, Mikhál, Simon, Soma), 2: Gertrudis és köre
(Ottó, Biberach, Iziodóra), 3: Endre és köre (Myska, Solom mester)
·
Ennél fogva fontos szerep jut a karakterek
jellemének, kitüntetett figyelemmel a központi szereplő, Bánk személyére. A
legtöbb vitát az ú karaktere váltotta ki. Kimagaslóan jelentős, eszményi alak, aki
2 féle becsület között vergődve meghasonlott, rendkívüli hős alakját, mégsem
törte össze.
·
Az
országjárásról inkognitóban visszatért bánnál futnak össze az eseményszálak,
aki így sorozatos döntéshelyzet elé kerül. Jellemére a szerkezet, és konfliktus
rendszerből derül fény.
Szerkezet
·
- Katona fő
eszköze a tömörítés: a cselekmény ugyanis hosszabb időt ölel fel (Melinda
eltávolítása, a király hazatér)
- A felvonások és az Előjáték in medias resszel indulnak.
Nagy a szerepe a felvonások közti időnek:
- II-III. között zajlik le: Bánk és Izidóra, Bánk és Melinda párbeszéde;
- IV-V. között: a király hazatérése, leszámolás a lázadókkal, Ottó megöli Melindát.
- A felvonások hangsúlyos jelenettel záródnak - nyomatékos zárlattal - mindig berekesztenek 1-1 eseménysort:
- Bánk monológja
- Petur szavai
- Biberach halála
- Gertrudis halála
- Endre engesztelő szavai
- Az író gyakran él a késleltetés eszközével: pl. Bánk-Gertrudis szembesülése egymással, az elolvasatlan levél, a békétlenek megmutatása.
- A felvonások és az Előjáték in medias resszel indulnak.
Nagy a szerepe a felvonások közti időnek:
- II-III. között zajlik le: Bánk és Izidóra, Bánk és Melinda párbeszéde;
- IV-V. között: a király hazatérése, leszámolás a lázadókkal, Ottó megöli Melindát.
- A felvonások hangsúlyos jelenettel záródnak - nyomatékos zárlattal - mindig berekesztenek 1-1 eseménysort:
- Bánk monológja
- Petur szavai
- Biberach halála
- Gertrudis halála
- Endre engesztelő szavai
- Az író gyakran él a késleltetés eszközével: pl. Bánk-Gertrudis szembesülése egymással, az elolvasatlan levél, a békétlenek megmutatása.
·
A
műben vannak klasszicista elemek. A színhely és cselekmény egysége egy
szakaszon belül, az idő egysége a 1-4. felvonásig, de a a tettek ábrázolása a nyílt színen,
eltérő helyszínek, durvaság, nyerseség ábrázolása. klasszicista mértéktartás felrúgása eltér tőle.
eltérő helyszínek, durvaság, nyerseség ábrázolása. klasszicista mértéktartás felrúgása eltér tőle.
·
A
mű felépítése követi a shakespeare-i drámákat, és a schiller-i drámák hatása is
fellelhető benne.
·
Az
öt felvonásos dráma egy prológussal, azaz előversengéssel kezdődik. Ez itt nem
a klasszicista prológusnak felel meg, hiszen itt is halad előre a cselekmény,
tehát címe ellenére inkább expozíciónak mondhatnánk.
·
A
felvonások, a prológushoz hasonlóan egytől egyik in medias res kezdéssel
indulnak, és igen hangsúlyos jelenet zárja valamennyit.
Drámai
alaphelyzet
·
Az alap szituáció
tulajdonképpen már a darab kezdete előtt kialakul, ezeket az
előversengésből, és az első két jelenetből ismerjük meg. Endre király
Galíciá-ban harcol, távollétében Bánk bán, mint nádor vezeti az országot, de őt
Gertrudis elküldte az udvarból, hogy ő gyakorolja a hatalmat.(Bánk azt hiszi
később, hogy azért küldte el, hogy Ottó megkaphassa Melindát).
·
A magyar főurak a merániak
visszaélései ellen szervezkednek. Ottó pedig szemet vetett Bánk feleségére,
Melindára.
·
Az előversengésben a
Gertrudis kör szereplői jelennek meg. Gertrudis kijelöli a
darabcselekményének idejét „te holnap utazol!”
·
A drámai alaphelyzet
megbomlott harmóniáról ad tanúbizonyságot az udvarban, amit Endre
eltávozása hozott létre. A harmónia visszaállítására Bánkot hívja vissza Petur,
a diszharmónia fenntartásában pedig Gertrudis az érdekelt.
·
A két
fő ellenfél azonban csak késleltetetten, csak a 4. felvonásban
találkoznak.
·
Az első
felvonásban az ún. bánki problematika kettőssége jelenik meg. Bánk szemtanúja
lesz, amint feleségét, Melindát, a királynő öccse, Ottó ostromolja. Nővére
elküldi az udvartól, de nem azért, mert csábítását erkölcsileg nem
megengedettnek gondolja, hanem mert ügyetlenül teszi azt. Öccse buja céljánál
jobban feldühíti, hogy nem ért el semmit Melindánál. Kiderül, hogy ez az erős,
mindent elsöprő egyéniségű nő milyen szerepet tölt be, és maszkulin jellemét is
megismerjük, ahogy Ottót kioktatja a nők elcsábításáról.
·
Ekkor
jelenik meg először Bánk két oldala. Ekkor kiléphetne a rejtekhelyéből,
felléphetne Ottóval szemben. De az ország érdekeit szem előtt tartó nemes
megfontoltság lebénítja. A magánélet, és közélet konfliktusa csap össze a
bánban. A bánki teljességeszmény,
ez Bánk cselekedeteinek mozgatórugója. Érdeke a harmónia megteremtése a
családjában és társadalmi helyzetében, ráadásul a harmónia visszaállításával
egy magasabb rendű erkölcsiséget akar létrehozni, azonban mindkettőhöz nem
ragaszkodhat, mert a királyi hatalomból eredő eszközei nem elegendőek a
konfliktus megoldásához. Melinda
nem mutat nyitottságot Ottóval szemben, de Bánk hiába bizonyosodott meg a nő
hűségéről, mert a bajkeverő Biberach altató és hevítő porral látta el Ottót.
·
A
cselekmény kibontakozása a második felvonásban veszi kezdetét, amikor a
békétlenek tanácskozásra gyűlnek össze Petur házában. A „Melinda” jelszó cálja
igazából Bánk bevonása abba a titkos tanácskozásba, amelynek vezetője Petur.
Kettőjük vitájában körvonalazódik a Petur által képviselt magyarság valódi
sérelme Gertrudisszal szemben. Bánk ekkor szembesül az ország siralmas
helyzetével, amelynek fő hangja Tiborc, rendkívüli monológjával, amellyel
párhuzam vonható Katona valós korával. Petur és köré mégsem ezt, hanem az
idegenek által vezetett országot hangsúlyozzák.
·
A
harmadik felvonás egy ugrással kezdődik. Bánk későn ér az udvarba, Ottó
meggyalázza nemzetsége nevét. Bánk haragjában eltaszítja Melindát, és elátkozza
gyermekét. „Lelkem ingadoz határtalan
kétség között.”- míg kétségei közt örülődik, az eseményeket lassítja Tiborc
érkezése, akinek szavai, mintha tudat alatt hatnának Bánkra, és a párhuzamos
monológok végén a bán elszánja magát a leszámolásra. Az itt lezajló
Ottó-Biberach konfliktus végződik a műben az első halállal. A tette
következményeitől rettegő Ottó Biberach-tól kér segítséget, aki elutasítja. Közli
vele, hogy végig érdekből szolgálta. Ottó végső elkeseredésében leszúrja
veszélyessé vált bizalmasát.
·
A
tetőpont a negyedik felvonásban következik be, amikor egy sor újabb késleltetés
után Bánk leszúrja Gertrudist. Ő maga hívatja a bánt, abban bízva, hogy elsimíthatja
a történteket, de rosszul fordul hozzá. Hatalmi szóval próbálja felelősségre
vonni, mire a bán szavaival megalázza a királynőt, női mivoltában is, de csak
akkor ránt tőrt, mikor Merániát kezdi átkozni. A bán végül saját tőrével öli
meg a védtelen asszonyt.
·
A
mű Endre király hazaérkezésével zárul az ötödik felvonásban, ahol megismerjük
ezt a gyenge akaratú uralkodót. Ő ellentéte annak a hivatkozási alapnak, amire
a műben előzőleg utaltak, és magyarázója Gertrudis erős személyének. Bánk
megtudja, hogy Melinda meghalt, teljesen összeomlik, magára halottként tekint.
·
A
konfliktusok feloldásaképpen a végkifejlett rámutat Bánk egyetlen rossz
döntésére. A politikát fontosabbnak tartotta a családi életnél, így mindent
elbukott. Hiszen az idegen zsarnokot eltávolította, Melinda nélkül mégsem lehet
boldog. „Nincs a teremtésben vesztes csak
én, nincs árva más több, csak az én gyermekem.”
Konfliktusrendszer
·
A nemzeti dráma
értékrendjének csúcsán a nemzethez tartozás áll. A konfliktus a nemzeti érdek
megsértéséből fakad. Katonánál nem idegengyűlöletről van szó, hiszen a
Bojóthiak sorsa a Szent István-i befogadó nemzet koncepciót erősíti. A Merániak
azonban erőszakosságukkal, mohóságukkal egzisztenciális és erkölcsi érdekeket
sértenek. Az értékrend másik összetevője a család, mely sérthetetlen közösség,
a nemzeti összetartozás szimbolikusan legkisebb egysége. Ezt sérti meg Ottó. A
konfliktus tehát kettős természetű, köz- és magánéletbeli, mely
legnyilvánvalóbban Bánk és Gertrudis alakjában sűrűsödik össze, s kettejük
összecsapása egyúttal a megbomlott harmónia helyreállítását is jelzi. A két
főszereplő személyiségének összetettsége a felvállalt szerepek sokrétűségéből,
egymást kiegyenlítő hatásából fakad.
·
Az alapkonflktus Bánk
és Gertrudis között áll fenn, és két különböző szálon fut. Az egyik a haza
sorsát érintő szál, a másik a Melinda életére sorsdöntő jelentőségű magánéleti
vonal. A dráma intenzitásának fokozásában komoly szerepe van az alapkonfliktus
mellett kialakuló számos mellékk., melyek az alábbi szereplők között vannak:
-Bánk-Melinda
-Bánk-Melinda
-Bánk-Petur (A
kirányné eltávolításának indoka)
-Gertrudis-Simon, Mikhál
-Gertrudis- Ottó, Biberach
-Gertrudis-Izidóra.
-Gertrudis-Simon, Mikhál
-Gertrudis- Ottó, Biberach
-Gertrudis-Izidóra.
·
Ezek
a konfliktusok viszik előre az eseményeket, itt mutatkoznak meg az értékek,
erkölcsök, jellemek.
Befejezés:
„Szerelmi vagy politikai tragédia?”
„Szerelmi vagy politikai tragédia?”
Bánk
tettének megítélésétől függ a tragédia értelmezése.
Erdélyi
János: „A mű egyetlenünk a maga nevében.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése