Mikszáth
·
Mikszáth
irodalmunk egyik legnagyobb művésze, a 19. század egyik legolvasottabb írója.
·
Szlabonyán
született jómódú paraszti családban, 1847-ben. Szülőföldjének sajátosságait
élete végéig megőrízte művészetében. Sok művének színtere a felvidéki
„görbeország”, ahol két nép, a magyar és szlovák (tót), két kultúra keveredett
egymással.
·
Pesten
négy évig jogot hallgatott, de diplomát nem szerzett.
·
Gyakorlatra
kell mennie Manks Mátyás mellé, itt ismerkedett meg a megyei élettel, és a
kialakuló dzsentri réteggel, aminek ábrázolása egyik fő témája lett (Noszti)
·
1873-ben
feleségül vette Manks Ilonát a szülei ellenzése ellenére, és Pestre költöztek.
A Magyar Néplap szerkesztőségében kapott állást, de rövidesen elszegényedtek,
és nem tudta eltartani feleségét.
·
A
súlyos nyomor után Szegeden kapott állást, és ez az időszak legtermékenyebb
korszaka volt mint író.
·
81-ben
visszament Pestre, és azóta a Pesti Hírlap munkatársa volt.
·
Új
írásokba kezd, 81-ben egymás után megjelenik a két kötet „Jó palócok”, és „Tót
atyafiak”. Ezek hozták meg a várt sikert, ezután elismerték munkáját.
·
Az
irodalom mellet a politikában is részt vett, képviselő lett, országgyűlési
tudósításokat írt.
·
1910-ben
halt meg.
Munkássága
·
A
19. századi magyar széppróza nagy újítójává vált, aki az uralkodó romantikus
elbeszélői szemléletet, Jókai nyomán, a realizmushoz közelítette. Nagyrészt
realista író, de még fellelhetőek a romantika tradíciói: regényeinek,
novelláinak középpontjában gyakorta szerepelnek folklorisztikus, fantasztikus
népi hiedelmek.
·
Mikszáth
teljes hitelességgel mutatja be korának visszás cselekedeteit, azonban sosem
ítélkezik. „Az ő mestersége nem az volt, hogy ítélkezzék. Ha komolyabban veszi
az életet, elveszett volna előadásának üdesége.” (Szerb Antal)
·
Írt
elbeszéléseket (Jó palócok), novellákat (Tót atyafiak), regényeket,
karcolatokat.
·
Irodalma
társadalmilag három rétegből építkezik: Parasztság, felvidéki polgárság,
dzsenri világ.
·
Az
autentikus parasztábrázolást ő honosította meg a magyar irodalomban. Bár Jókai
regényeiben is találkozhatunk paraszti származású karakterekkel, ők sosem
főszereplők, és mindig környezetükből kiragadva mutatja be őket.
·
Szereplői világtól távol élő
egyszerű falusi parasztok.
Egyszerűségük azonban nem róható fel negatívumként számukra, inkább erényükként kezeli. Ezek az emberek még őrzik hagyományaikat, nem
bonyolódtak bele a társadalmi ranglétrán vívott harcba.
·
A magyar
irodalom első paraszt származású főhőse Lúdas Matyi, Fazekas Mihály elbeszélő
költeményének alakja.
Látás és ábrázolásmódjának sajátosságai
·
A két kötet sikerének titka a paraszti
téma szépirodalmi szintre emelése, és a mikszáthi elbeszélői stílusa.
·
A gyűjtemények ihletforrását a
gyermekkori megismerés képezi, aminek köszönhetően hitelessé válnak a
bemutatott karakterek, a környezet, a gondolkodásmód.
·
Az egyszerű falusi ember természetes
környezetükben, főszereplőként jelennek meg, felfedezte a korábban mellőzött és
lenézett epizódfiguraként bemutatott falusiak belső értékeit, lelkükben zajlódó
mély konfliktusokat.
·
Ábrázolásmódjának fő jellegzetessége az anekdotázás, amely
élőbeszédszerű szóhasználatával közvetlenné, élővé teszi. Hogy az író a történteket a
leghitelesebben adhassa át az olvasónak, nem kívülállóként meséli el a
történetet, hanem beleéli magát, s
mint mesélő adja azt elő. Ezt tovább fokozza azzal, hogy
műveiben előszeretettel alkalmazza az
élőbeszéd sajátosságait, s a történetet gyakran élő mesélési stílusban adja elő.
·
Sokszor használ függő beszédet általános
mondatokkal párhuzamosan, és ezzel azt éri el, hogy nem mindig lehet egyértelműen eldönteni, hogy az olvasott mondatok a
szereplő, vagy az író gondolatai-e. Ezzel tovább növeli a bensőséges
hangulatot, és még közelebb hozza az olvasóhoz a szereplőket.
·
A parasztnovellák faragatlannak tűnő,
gyakran a társadalom perifériáján élő hősöket gyakran idealizálja (romantikus
vonás).
·
A novellákban fontos szerepet kap a természet, és annak közelsége. Az emberek szeretik és tisztelik a
természetet, csodálatosnak tartják a helyet, ahol élnek. A táj a történet cselekvő szereplőjévé válik, társalog a falusiakkal, s néha
még bele is avatkozik a történésekbe.
Tót atyafiak
·
1881-ben jelent meg.
·
4 elbeszélést tartalmaz, amelyek
ciklust alkotnak, kiegészítik egymást. Hősei a civilizációtól elzárt hegyekben,
a természet szoros kötelékében élik mindennapjaikat. Szorosabb kapcsolatot
ápolnak a természettel, mint embertársaikkal. (Lapaj Istókról mondja:
„édesanyja a természet”, „legközelebbi rokonai állatok”.)
·
Összeköti a négy novellát a cím, mely a globális kohézió eszköze. Az
atyafi rokont jelent (atyák+fiak, lányok), tehát mind a négy elbeszélésben
megjelenik valamiféle atya és gyermek viszony, kivéve a negyedikben.
·
Mind a 4
történetben szerepel egy csereszituáció. Az atya, gyermek mellett mindig
megjelenik egy harmadik szereplő/tárgy, amely ellenértéke lehet a gyermeknek.
Az elsőben az arany vagy a lány, a másodikban az akol vagy a lány, a
harmadikban duda vagy a gyermek, a negyedikben a hivatali viszony vagy a
családi viszony. Így képes a négy novella egyfajta értékrendet adni a
csereviszonyok alapján.
·
A természet sokszor
cselekménybefolyásoló, magyarázó funkcióval rendelkezik, szereplővé válik.
·
Hiedelmeket, népi babonákat ismerő
mesemondóként mesél.
·
A novellákat áthatja a népi
gondolkodásmód, gyakran mesébe illő túlzásokkal érzékelteti hősei körülményeit.
·
A sajátos érzelemvilággal rendelkező
szereplők rendkívül árnyalt és részletes lélekrajzát tartalmazzák a művek.
(Olej Tamás vívódása)
·
A Mikszáthra jellemző spontán
mesélőkedv közvetlenné és könnyeddé teszi az elbeszélésmódot.
·
Kezdetben az elbeszélésen főhőseit a
kívülállók szóbeszéde alapján ismerjük meg (jellemzően minden szereplőt
érzelemmentes, szófukar, nyers személynek tart a közvélemény.) Később a
különböző konfliktusok hatására bekövetkező cselekmények mutatják meg valódi
belső értékeiket. pl. Lapaj Istók megválik legkedvesebb dudájától, azért, hogy
felnevelhesse egy idegen gyermekét.
·
Tudatosan alkalmazza még a késleltetés
eszközét, a balladai homályt, hogy főhőseit nagyobb kontrasztok átívelésével
erkölcsi magasságokba emelje.
Jó
palócok
·
1881-ben jelent meg Pesten.
·
A 15 rövidebb novellát tartalmazó kötet
Mikszáth szülőföldjére kalauzolja az olvasót, ahol az író otthonosan mozog.
Mikszáth falvakban élő palóc hősei sokkal közlékenyebbek, mint a hegyek tótjai,
szoros kötelékek fűzik őket össze, mind ismerik egymást, nincsenek közöttük
titkok.
·
Az elbeszélői nézőpontok alkalmazásával
gyakran szereplőinek aspektusából szemléli a történéseket, ilyenkor csupán
annyi információt közöl amennyivel az adott szereplő rendelkezik. (szabad függő
beszéd). A kifogyhatatlan mesélőkedv redukálódik ezekben a novellákban.
Mikszáth rendkívül szűkszavúan ábrázolja az eseményeket, a szereplők
indítékait, jellemeit a sűrítés és sejtetés eszközével. Nem részletezi az
előzményeket, következményeket. (pl. A szegény Gélyi János lovaiban nem derül
ki, hogy lezuhant-e a kocsi a szakadékba,
·
Szereti a nyitott befejezést, hagyja az
olvasót, hogy maga döntsön, gondolja tovább.
·
Szereti a lélektani témákat, amikor a
szereplők elméi megbomlanak (pl. Tímár Zsófi özvegysége, Szegény Gélyi János
lovai -> halálba vágtató megcsalt férj)
·
A két
kötet egyes novelláit összeköti, hogy szereplőik ismerik egymást, és egy-egy szereplő több novellában is felbukkan, továbbá a szerkezeti felépítés is hasonló néhány
novellában.
·
A terjedelmi redukció fontos eszköze a
természetleírások mellőzése, de a táj még mindig fontos szerepet játszik. pl.:
A bágyi csodában a szerelmi félrelépést a folyó folyásának megváltozása jelzi)
·
Mikszáth a palócokról jóval könnyedebb, felszabadultabb stílusban ír, mint a
sokszor mogorvának ábrázolt, zord helyeken élőtótokról. Ebben az is szerepet játszhatott, hogy Mikszáth maga is
közülük származott, közöttük élt, s így az ő életüket közelebbről és árnyaltabban
ismerte.
·
A népi hiedelmek, babonák fontos
cselekményformáló erővel rendelkeznek. pl: Bede Erzsi úgy próbálja elhunyt
nővére síron túli nyugalmát biztosítani, hogy leüli helyette az időt, vagy a
Galandáné asszonyomban az egész történet egy népi babona, a boszorkányság köré
épül.
·
Hangnemére nosztalgikus-elégikus
hangnem jellemző, amely nagy hangsúlyt fektet a metaforikus elbeszéltségre.
Gyakran humoros elemek színezik.
·
A történeteket, műfaji sokszínűségük (balladisztikus, példázat,
életkép) és motívumrendszerük (népdalszerűség, a hiedelemvilág és babona
szerepe) széttartó voltának ellenére, az elbeszélés- és ábrázolásmód egy
egységbe foglalja a történeteke
csodálatos tétel, küldöm sok-sok hálám:)))
VálaszTörlés